바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관 정보코먼스에서 러닝코먼스로의 진화 - 일본 공공도서관의 러닝코먼스화 사례를 중심으로 -

Evolution of Public Library from Information Commons to Learning Commons - The Cases of Japan Public Library -

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.3, pp.441-462
https://doi.org/10.16981/kliss.45.3.201409.441
임형연 (경일대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 최근 문헌정보학에 대두되고 있는 정보코먼스 및 러닝코먼스에 대한 개념과 차이점을 분석하고 일본 공공도서관의 러닝코먼스화 사례연구를 통하여 공공도서관의 러닝코먼스화 방향에 관한 시사점을 얻고자 하였다. 러닝코먼스화 분석을 위해 러닝코먼스의 구성요소를 이론적으로 정리해보고, 공공도서관에 적합한 분석의 틀을 설계하고 일본의 공공도서관에 대한 사례분석을 실시하였다. 사례 분석의 결과, 도서관이 정보의 도구에 의해 주도된 정보 코먼스를 넘어 본연의 학습기능으로 돌아가고 있음을 보여주고 있다. 또한 러닝코먼스를 지향하는 공공도서관이 해야 할 미래 과제에 대한 시사점을 던져주고 있다.

keywords
Learning commons, Information commons, Public library, Japan library, 러닝코먼스, 정보코먼스, 공공도서관, 일본도서관

Abstract

The purpose of this study is to analyze the concept of information commons and learning commons that has emerged in recent years, and point out the difference between the two concepts, as well as its implications for public libraries, which get lessons learned from learning commons at Japanese public libraries. To track its evolution to learning commons, the theoretical component of learning commons was analyzed. Based on the reference, a research framework for the case study of learning commons was developed. With IT technology diffusion, libraries have become information commons. However, the main mission of libraries should basically remain as learning. Because of this, libraries which function as information commons should go back to being learning commons, which are primarily places of learning. This research shows that libraries should stress its original basic mission which is learning, beyond being information commons in the Japanese library.

keywords
Learning commons, Information commons, Public library, Japan library, 러닝코먼스, 정보코먼스, 공공도서관, 일본도서관

참고문헌

1.

김지선, 박지홍. 2011. Information Commons 이용자만족의영향요인: 학교도서관 분석. 정보관리연구, 42(2): 121-149.

2.

임형연. 2013. 일본 지역교육력 인프라로서 도서관의 역할 분석. 한국일본교육학연구, 18(2): 121-141.

3.

임형연. 2013. 러닝코먼스로서일본공공도서관독서프로그램. 2013년도한국도서관·정보학회동계학술발표대회. 2013년 12월 6일. 명지대학교, 51-64.

4.

정미경. 남태우. 2007. 도서관통합서비스모델로서의Information Commons에관한연구. 한국문헌정보학회지, 41(4): 347-363.

5.

정재영. 2007. 대학도서관의Information Commons(정보공유공간) 도입에관한연구. 한국도서관·정보학회지, 38(1): 67-87.

6.

Beagle, Donald. 1999. “Conceptualizing an Information Commons.” Journal of Academic Librarianship, 25(2): 82-89.

7.

Beagle, Donald. 2004. From Information Commons to Learning Commons. http://www.usc.edu/libraries/locations/leavey/new_at_leavey/conference/presentations /presentations_9-16/Beagle_Information_Commons_to_Learning.pdf [cited 2013. 10. 26].

8.

Beagle, Donald, D. Bailey and B. Tierney. 2006. The Information Commons Handbook. New York: Neal-Schuman Publishers.

9.

Bennett, Scott. 2008. “The Information or the Learning Commons: Which Will We Have?" Journal of Academic Librarianship, 34(3): 183-185.

10.

Heitsch, Elizabeth, R. Holley. 2011. “The Information and Learning Commons: some Reflections.” School of Library and Information Science Faculty Research Publications, Paper76.

11.

McMullen, Susan. 2008. US academic libraries: Today’s Learning Commons Model. OECD. http://www.oecd.org/education/innovation-education/centreforeffectivelearningenviro nmentscele/40051347.pdf [cited 2013. 10. 26].

12.

林炯延. 2010. 韓国の公共図書館における児童教育的役割と児童教育プログラムにおける構成 主義教授学習モデルの設計. 博士學位論文, 東京大學.

13.

河西由美子. 2010. 自律と協同の学びを支える図書館. 学び空間が大学を変える. 山内祐平 編著. ボイックス.

14.

小西和夫. 2011. 市立図書館の改革: 知識創造型図書館へ(発表1,シンポジウム「次代を切り ひらく図書館の挑戦」,<特集>第52回(2010年度)研究大会). 図書館界, 63(2): 74-80.

15.

小圷守. 2009. 情報リテラシーとラーニング・コモンズ: 日米大学図書館における学習支援. 情 報の科学と技術, 59(7): 328-333.

16.

永田治樹. 2009. インフォメーションコモンズ・ラーニングコモンズ--新たな学習環境(場)の提 供. 図書館雑誌, 103(11): 746-749.

17.

松本仁美, 井上真琴. 2013. 学習を促し教学改善を導くラーニング・コモンズ: 同志社大学が 意図した学習空間. 図書館雑誌, 107(9): 560-562.

18.

茂出木理子. 2008. ラーニング・コモンズの可能性: 魅力ある学習空間へのお茶の水女子大学 のチャレンジ. 情報の科学と技術, 58(7): 341-346.

19.

山内祐平. 2011. ラーニングコモンズと学習支援(<特集>ラーニングコモンズと利用者サポート). 情報の科学と技術, 61(12): 478-482.

20.

山田政寛외. 2011. 図書館における協調学習空間と学習の情意面の関係に関する調査. 日本 教育工学会論文誌, 35(Suppl.): 53-56.

21.

米澤誠. 2008. ラーニング・コモンズの本質--ICT時代における情報リテラシー/オープン教育を 実現する基盤施設としての図書館. 屋大学附属図書館研究年報, (7): 35-45.

한국도서관·정보학회지