바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

사서 계속교육 현황과 발전방향에 관한 연구

A Research on the Continuing Education for Librarians : Current Situations and Suggestions

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.2, pp.181-202
https://doi.org/10.16981/kliss.46.2.201506.181
장덕현 (부산대학교)
윤희윤 (대구대학교)
구본진 (부산대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

현재 우리나라의 사서 계속교육은 도서관 확충과 교육수요 증가에 따른 대응, 교육과정 확대 및 충실화를 위한 전문인력 확보, 교육의 세분화 요구에 대처하기 위한 맞춤형 교육과정 개발·운영, 급변하는 지식정보 생태계에 대응하기위한 사서직 역량 개발, 사이버 교육콘텐츠 확보 등 다양한 요구에 직면하고 있다. 이러한 문제에 근거하여 본 연구에서는국내외 사서교육기관 현황을 분석하여 시사점을 도출하고, 발전 방향을 제안하였다. 특히, 사서 계속교육에 있어서의국립중앙도서관의 역할을 중시하였다. 구체적으로는 정보환경과 교육수요 변화에 대응하고 사서계속교육의 국가 주도성을 강화하기 위하여 현재의 사서 계속교육 체제를 ‘교육원’과 같은 전문기관으로 개편하고, 이를 통하여 사서 교육전문인력을 양성하고 교육플랫폼의 변화를 수용한 새로운 형태의 교육 시스템을 구상할 수 있다고 보았다.

keywords
Librarian, Continuing education, Libray and information science education, Librarianship, National library of Korea, 사서, 계속교육, 사서교육, 문헌정보학교육, 국립중앙도서관

Abstract

Continuing education for librarians in Korea are coping with such problems as the inevitability of plans for the increasing demand for library education, needs for professional teaching personnel for the development of the curricula for the Continuing education, strategies to develop the competences of librarians for the new information ecology, designing e-learning contents for librarians, etc. In this regard, this study intends to analyze the current status of continuing education for librarians in Korea and in foreign countries. It attempts to draw some implications, and to present suggestions. It, specifically, focuses on the role of the National Library of Korea as main actor of continuing education for librarians in Korea. The suggestions made are to change the educational system with a creation of an independent institute, as it will bring up professional teaching personnel to work on continuing education for librarians, and will develop initiatives for the new educational system which embraces the changes in educational platforms.

keywords
Librarian, Continuing education, Libray and information science education, Librarianship, National library of Korea, 사서, 계속교육, 사서교육, 문헌정보학교육, 국립중앙도서관

참고문헌

1.

국립중앙도서관. 2010. 사서교육훈련시스템 및 시설공간 개선에 관한 연구 . 서울: 국립중앙도서관.

2.

국립중앙도서관. 2013. 국립중앙도서관연보 . 서울: 국립중앙도서관.

3.

김태희리, 상용. 2014. 위탁공공도서관 사서의 계속교육 개선방안에 대한 연구. 한국비블리아학회지 , 5(1): 363-395.

4.

안인자 등. 2012. 학부 이수교과목 분석을 통한 현장 사서의 계속교육프로그램 개발에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지 , 43(1): 27-52.

5.

심원식. 2009. 주제전담사서 양성을 위한 사서 재교육 프로그램의 개발에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지 , 40(1): 541-560.

6.

장윤금, 정행순. 2008. 공공도서관 어린이사서의 전문성 강화를 위한 계속교육 현황과 효과성에관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 42(4): 481-501.

7.

장혜란, 홍현진, 노영희,오 의 경. 2008. 대학도서관 사서를 위한 전문 계속교육과정 개발에 관한연구. 한국문헌정보학회지 , 42(3): 133-168

8.

차미경, 이연옥, 양수연, 정혜미. 2007. 공공도서관 어린이 사서의 계속교육 프로그램 개발을 위한현황 분석. 한국비블리아학회지 , 18(1): 95-115.

9.

황옥경. 2006. 대학도서관 사서직 계속교육 프로그램 연구. 한국도서관·정보학회지 , 37(2):173-190.

10.

American Library Association. 2009. ALA’ Core Competences of Librarianship: Final version. <http://www.ala.org/educationcareers/sites/ala.org.educationcareers/files/content/ careers/corecomp/corecompetences/finalcorecompstat09.pdf> [cited 2015. 5. 1].

11.

CILIP. 2012. CILIP Chartership Handbook : 2005 regulations(with revisions up to 2012). <http://www.cilip.org.uk/sites/default/files/documents/Chartership%20handbook%20(2012%20Regulations).pdf> [cited 2015. 5. 1].

12.

国立国会図書館. 図書館員の研修. <http://ndl.go.jp/jp/library/training/index.html> [cited 2015. 5. 1].

한국도서관·정보학회지