바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

독서역할모델이 고등학생의 독서유효성에 미치는 영향 연구

A Study on Impact of Reading Role Model Influencing Reading Effectiveness to High Students

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.3, pp.201-224
https://doi.org/10.16981/kliss.46.3.201509.201
정대근 (전남대학교)
박성우 (광주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 독서역할모델인 부모, 교사, 친구가 고등학생의 독서몰입, 독서만족, 독서지속의지에 미치는 영향을 분석하였으며, 개인적 특성인 성별, 고등학교 계열, 학년에 따라 달라지는 영향력의 차이를 분석하였다. 연구결과 고등학생의독서에 가장 영향을 많이 미치는 역할모델은 친구로 나타났으며, 남학생보다는 여학생이, 인문계열보다는 전문계열의학생들이 친구의 영향을 더 많이 받았다. 부모요인은 남학생, 고등학교 3학년 및 인문계열 학생에게 상대적으로 더많은 영향을 주었다. 반면, 교사의 경우 인문계열 학생보다 전문계열 학생들에게 영향을 더 주는 것으로 나타났으나, 영향력은 미미한 수준이었으며, 대부분의 요인에서 영향을 주지 못하였다.

keywords
Reading role mode, Reading effectiveness, Reading flow, Reading satisfaction, Reading continuous willingness, Teacher, Parents, Friend, 독서역할모델, 독서몰입, 독서만족, 독서지속의지, 고등학생 독서, 교사, 부모, 친구

Abstract

This study analyzes the influences on the reading flow, reading satisfaction, and continuous willingness to read books for parents, teachers, and friends as a reading role model to influence high school students and the differences in the personal characteristics; gender, disciplines, and grade. The result shows that the most important contributor for high school students’ reading is friends and male students are more influenced by their friends than female students. In addition, students in vocational high school are more influenced by their friends than students in academic high school. Parents factor relatively affects the reading for male students, 3rd grade students in high school, and students in academic high school. On the other hand, teachers barely affect the reading factors for students.

keywords
Reading role mode, Reading effectiveness, Reading flow, Reading satisfaction, Reading continuous willingness, Teacher, Parents, Friend, 독서역할모델, 독서몰입, 독서만족, 독서지속의지, 고등학생 독서, 교사, 부모, 친구

참고문헌

1.

고영복. 2000. 사회학 사전 . 서울: 사회문화연구소 출판부.

2.

구혜영. 2005. 자원봉사 조직특성 및 업무특성의 자원봉사자 활동유효성에 대한 영향 . 박사학위논문, 가톨릭대학교 대학원 사회복지학과.

3.

권옥경. 2008. 독서교육 프로그램이 부모의 자아개념 및 부모효능감에 미치는 영향. 창의력교육연구 , 8(1): 5-29.

4.

이병기. 2010. 초·중등 학생의 독서 플로우 성향과 요인 분석에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지 , 41(4): 51-72.

5.

이순영. 2006a. 몰입 독서의 개념에 관한 비판적 검토. 국어교육 , 120: 201-224.

6.

이순영. 2006b. 독서동기와 몰입에 영향을 주는 요인에 관한 이론적 고찰. 독서연구 , 16:359-381.

7.

전선영. 2005. 성인학습자의 학습자특성과 교육기관특성이 평생교육 참여성과에 미치는 영향: 참여동기 및 학습만족수준의 매개효과 . 박사학위논문, 동아대학교 대학원 교육학과.

8.

정대근. 2014. 청소년의 독서유효성 영향요인 연구 . 박사학위논문, 전남대학교 대학원 문헌정보학과.

9.

정옥분. 2005. 청년심리학 . 서울: 학지사.

10.

최인근. 2007. 노인의 여가 활동 유형에 따른 생활만족에 관한 연구 . 박사학위논문, 국제신학대학원대학교 사회복지학과.

11.

Baker, Linda, Mariam J. Dreher, and John. T. Guthrie. 2000. Engaging Young Reader:Promoting Achievement and Motivation. New York : The Guilford Press.

12.

Bandura, Albert. 1977. “Social cognitive theory.” in Handbook of Theories of Social Psychology: Volume One, edited by P. A. M. Van Lange, A. W. Kruglanski and E. T. Higgins. Princeton, N. J. : Van Nostrand, 349-374.

13.

Erikson, Eric H. 1968. Identity: Youth and Crisis. New York: Norton.

14.

Freud, Anna. 1966. The Ego and its Mechanisms of Defense. New York : International Universities Press.

15.

Gambrell, Linda B. 1996. “Creating Classroom Cultures that Foster Reading Motivation.”The Reading Teacher, 50(1): 14-25.

16.

Graney, Marshall J. 1975. “Happiness and Social Participation in Aging.” Journal of Gerontology, 30(6): 701-706.

17.

Guthrie, John T. and Allan Wigfield. 2000. “Engagement and Motivation in Reading.” In:Handbook of Reading Research III. edited by M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson and R. Barr. New York : Lawrence Erlbaum Associates, 403-422.

18.

Kalish, Robert A. 1975. Late Adulthood : Perspective on Human Development. California: Cole Publishing Co.

19.

Locke, Edwin A. 1976. “The Nature and Causes of Job Satisfaction.” In: Handbook Industrial and Organizational Psychology, edited by E. A. Locke and M. D. Dunnette. Chicago : Rand McNally College Publishing, 1297-1334.

20.

Manning, Gary L. and Maryann Manning. 1984. “What Models of Recreational Reading Make a Difference?” Reading World, 23(4): 375-380.

21.

Massimini, Fausto, Mihaly Csikszentmihalyi, and Antonella D. Fave. 1988. “Flow and Biocultural Evolution.” In: Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness. edited by M. Csikszentmihalyi and I. S. Csikszentmihalyi. New York : Cambridge University Press, 60-81.

22.

McGee, Lea M. and Donald J. Richgels. 1990. Literacy' Beginnings: Supporting Young Readers and Writers. Massachusetts: Allynd Bacon.

23.

Medley, Morris L. “Life Satisfaction Across Four Stages of Adult Life.” International Journal of Aging and Human Development, 11(3): 193-209.

24.

Newman, Anabel P. 1982. “Twenty Lives Revisited: A Summary of a Longitudinal Study.” The Reading Teacher, 35(7): 814-818.

25.

Quinn, Robert E. and John Rohrbaugh. 1983. “A Spatial Model of Effectiveness Criteria:Toward a Competing Values Approach to Organizational Analysis.” Management Science, 29(3): 363-377.

26.

Shaffer, David R. and Katherine Kipp. 2012. 발달심리학 , 8th ed. 송길연 등 역. 서울:CENGAGE Learning.

27.

Smith, Frank. J., Kenneth D. Scott, and Charles D. Hulin. 1977. “Trends In Job-Related Attitudes of Managerial and Professional Employees.” Academy of Management Journal, 20(3): 454-460

28.

Wheldal, Kevin and Judy Entwistle. 1988. “Back in the USSR: The Effect of Teacher Modeling of Silent Reading on Pupils' Reading Behavior in the Primary School Classroom.” Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 8(1-2): 51-66.

한국도서관·정보학회지