러닝코먼스는 정보코먼스의 기반에서 도서관의 사명 달성을 위한 실천을 전제하고 있다. 이는 도서관의 미래에 대한 비전을 확장시킬 수 있는 개념이다. 러닝코먼스의 핵심 콘텐츠의 하나가 독서교육 서비스이다. 이를 위해서는 도서관 현장에서 독서지도를 지원하는 독서지도사 양성이 중요하다. 이러한 배경에서 본 연구는 일본의 도서관에 있어서 독서교육 서비스 진작의 사례로서 독서관련 지도사 양성과정 사례를 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 일본의 도서관은 독서교육 여건을 개선시키기 위해 독서교육을 위한 독서지도사를 양성함으로서 독서교육 서비스의 질을 개선하고 프로그램 이용도를 높여가고 있다. 둘째, 일본 도서관은 독서지도라는 사회적 필요를 도서관, 지방자치단체, 주민들이 협력하여 독서지도사 양성을 통해 해결해가고 있다. 이러한 사례는 한국에서도 도서관내 독서교육 서비스의 중요성을 인식하고, 프로그램을 적극적으로 담당하고 독서를 지도할 수 있는 인력 양성제도가 활성화 될 필요가 있음을 시사한다.
It had been said that reading education in Japan has a goal to ‘Lead children's character to a desirable direction’. Since the 2000s, Japan's reading activity was directly linked with an education program to improve children's education ability. These movements for reading in Japan is made more concrete by the ‘Promotion Act on Children's Reading Activities’. For improving the reading skills of the younger generation in Japan, cooperation among homes, regions, and schools is needed. As a result, Japan has an opportunity to build an educational infrastructure for reading support services. The library has also been given an enhanced role as a learning commons. In this background, this study tried to analyze the current state of Japan's reading instruction qualification system, and show their efforts to foster reading specialists for improving the reading skills of the younger generation. This will generate the momentum needed to have the library evolve into learning commons.
임형연. 2004. 아동교육을 위한 공공도서관의 역할: 미국 보스턴주변 공공도서관 프로그램 관찰조사를 중심으로. 한국도서관․정보학회지 , 35(2): 393-414.
임형연. 2013. 러닝코먼스로서 일본 공공도서관 독서 프로그램. 2013년도 한국도서관․정보학회동계학술발표대회 , 51-64.
임형연. 2014. 도서관 정보코먼스에서 러닝코먼스로의 진화: 일본 공공도서관의 러닝코먼스화 사례를 중심으로. 한국도서관․정보학회지 , 45(3): 441-462.
정재영. 2008. 정보공유공간(Information Commons)의 도입을 통한 학교도서관 공간 활용 방안에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지 , 39(2): 267-289.
Beagle, Donald, D., Bailey, Donald Russell and Tierney, Barbara. 2006. The Information Commons Handbook. New York: Neal-Schuman Publishers.
Bennett, Scott. 2008. “The Information or the Learning Commons: Which Will We Have?” Journal of Academic Librarianship, 34(3): 183-185.
Byrne, Alex. 2005. “The Library and the City : Evolving Concepts(Lifelong and Continuing Education in Libraries).” Lifelong Education and Libraries, 5: 1-9.
Heitsch, Elizabeth, R. Holley. 2011. “The Information and Learning Commons: some Reflections.” School of Library and Information Science Faculty Research Publications, Paper76.
Wikipedia, the Free Encyclopedia Home Page <http://en.wikipedia.org/wiki/Commons>[cited 2015. 8. 5].
足立 幸子. 2008. 地域と連携した読書指導の展開 : 見附市立見附小学校「読書活動」の記録. 新大国語 , 32: 1-32.
加藤信哉・小山憲司共編訳. 2012. ラーニング・コモンズ : 大学図書館の新しいかたち . 勁草書房.
國本千裕, 宮田洋輔, 小泉公乃. 2009. 読書行為の次元 : 成人を対象としたフォーカス・グループ・インタビュー. 日本図書館情報学会誌 , 55(4): 199-212.
小西 和夫. 2011. 市立図書館の改革 : 知識創造型図書館へ (発表1,シンポジウム「次代を切 りひらく図書館の挑戦」, <特集>第52回(2010年度)研究大会). 図書館界 , 63(2):74-80.
小圷 守. 2009. 情報リテラシーとラーニング・コモンズ : 日米大学図書館における学習支援. 情報の科学と技術 , 59(7): 328-333.
中沢 正江 et al. 2013. 主体的に周囲から学び、学び続ける活力を得られる学習場 : ラーニングコモンズ の構築に向けたヒアリング調査報告. 高等教育フォーラム , 3: 65-80.
中村 百合子. 2008. 滑川道夫の読書指導論の形成 : 戦前から戦後へ. 日本図書館情報学会誌 , 54(3): 204-221.
森 美紀子. 2006. 図書館と「読書指導」. 国際文化研究紀要 , 13: 1-25.
山内 祐平 et al. 2010. 学びの空間が大学を変える . ボイックス.
米澤 誠. 2008. ラーニング・コモンズの本質--ICT時代における情報リテラシー/オープン教育を実現する基盤施設としての図書館. 屋大学附属図書館研究年報 , (7): 35-45.
子どもの読書活動の推進に関する基本的な計画関連資料<http://www.mext.go.jp/b_menu/houdou/25/05/__icsFiles/afieldfile/2013/05/17/1335078_02_1.pdf> [cited 2015. 8.5].
静岡県公式ホームページ<http://www.pref.shizuoka.jp/kyouiku> [cited 2015. 8. 5].
静岡県子ども読書アドバイザー養成講座公式ホームページ <http://www.pref.shizuoka.jp/kyouiku/kk-080/dokusyo/pref/file/21adv.html> [cited 2015. 8. 5].
日本図書館協会ホームページ <http://www.jla.or.jp/committees/jidou/tabid/275/Default.aspx>[cited 2015. 8. 5].
公益社団法人全国学校図書館協議会公式ホームページ <http://www.j-sla.or.jp/seminar/do kusyokaicoordinator.html> [cited 2015. 8. 5].
日本文部科学省公式ホームページ <http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/dokusho/meeting/08092920/1282905.htm> [cited 2015. 8. 5].