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고몰입 인적자원관리 시스템이 대학도서관 조직성과에 미치는 영향 연구

A Study on the Effect of High Commitment Human Resource Management System on the Performance of University Library

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2016, v.47 no.2, pp.359-386
https://doi.org/10.16981/kliss.47.2.201606.359
정대근 (전남대학교)
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초록

이 연구는 조직의 성과를 극대화 할 수 있는 방안으로 개인의 직무만족과 조직몰입에 영향을 미치는 요인의 탐색을 통한 대학도서관 인적자원관리 시사점 도출을 목적으로 하고 있다. 대학도서관 조직의 전략과 연계된 조직차원의 인적자원관리 시스템이 조직성과에 미치는 직접적 영향 관계의 분석뿐 아니라 고몰입 인적자원관리 시스템이 조직성과에 영향을 미치는 권한위임, 조직문화, 조직공정성, 이직의도 등의 영향관계를 파악하고자 한다. 또한 조직수준 혹은 개인수준의 성과측정이라는 방식을 탈피하여 조직수준의 인적자원관리가 개인수준의 성과에 미치는 영향을 측정하고자 하였다.

keywords
고몰입 인적자원관리, 인적자원관리, 대학도서관, 조직성과, 직무만족, 조직몰입, High Commitment Human Resource Management, Human Resource Management, University Library, Performance, Job Satisfaction, Organization Commitment

Abstract

The purpose of this study is to investigate factors influencing individual job satisfaction and organizational commitment for maximizing organizational performance. And it aims not only for analyzing direct effects of organizational human resource management system on organizational achievement, but also for ones of high commitment system with empowerment, organizational justice, organizational culture, turnover intention and so on. Also, instead of measuring the achievement of organizational and individual level respectively, this study shows the integrated model of correlation between organizational human resource management and individual achievement.

keywords
고몰입 인적자원관리, 인적자원관리, 대학도서관, 조직성과, 직무만족, 조직몰입, High Commitment Human Resource Management, Human Resource Management, University Library, Performance, Job Satisfaction, Organization Commitment

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