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중년기 치료적 독서 활동 방안 제시에 관한 연구

A Study on the Method of Treatment-Centered Reading Activity for the Middle-aged

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2016, v.47 no.3, pp.261-288
https://doi.org/10.16981/kliss.47.3.201609.261
임성관 (휴독서치료연구소)
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초록

이 연구는 독서 활동에 내재되어 있는 치료적 요인을 분석하여 중년기 성인의 특성에 적용할 수 있는 가능성을 알아보고, 중년기 성인의 정서적 문제에 대한 치료와 예방으로서 제시한 독서 활동의 활용과 방향을 모색하는데 목적이 있다. 독서 활동은 중년기 성인 스스로 주도하여 내적 욕구를 충족시키고 창조적 활동의 의미를 부여하여 삶의 질을 높여줄 수 있을 뿐만 아니라, 그들의 내적 갈등과 감정, 욕구, 생각 등 의식의 깊은 부분을 표출하여 고통, 상처, 아픔을 드러내어 치유한다는 점에서도 의미 있는 행위가 될 것이다.

keywords
Middle-aged, Reading activities, Reading activities for the middle-aged, Reading activities for therapeutic, Bibliotherapy, 중년기, 독서 활동, 중년기 독서 활동, 치료적 독서 활동, 독서치료

Abstract

This study aims to analyzed the treatment factors in the reading activities in order to examine the possibility for such factors to applied to the actual life of the meddle-aged, and sought for the utilization and direction of the reading program that is presented as the treatment and prevention of the emotional problems of the meddle-aged people. Considering such circumstances, involving in reading activities improves the quality of the meddle-aged people's life by meeting their internal desire by themselves and giving the meaning to their life with creativity. In addition, the reading activities helps the meddle-aged people to express in-depth conflicts, emotion, desire and thinking that they are routinely experiencing, thus leading to the treatment of their agony, trauma, and pain. In such sense, it is very meaningful for the middle-aged to be joined in any reading activities.

keywords
Middle-aged, Reading activities, Reading activities for the middle-aged, Reading activities for therapeutic, Bibliotherapy, 중년기, 독서 활동, 중년기 독서 활동, 치료적 독서 활동, 독서치료

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