바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Relation of the Awareness of Teacher Librarians about the Performance-Based Pay System and Their Job Satisfaction

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2017, v.48 no.2, pp.159-186
https://doi.org/10.16981/kliss.48.2.201706.159


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study is to analyze teacher librarians’ awareness about the performance-based pay system, their job satisfaction and the relationship between the two in an attempt to help make the pay system serve as catalyst in creating a positive competitive climate in the teacher community and boosting the qualifications of teacher librarian. As a result, the teacher librarians’ grades were 4.1% in S, 27.5% in A, 62.5% in B, and 5.9% in the exception of incentive. The teacher l ibrarians’ awareness of the performance-based pay system level was only 2.15 point out of 7, and their job satisfaction level was 4.60 out of 7. The teacher librarians’ were more satisfied with performance-based pay, participation, fairness of evaluation criteria, fairness of evaluation process and results. In conclusion, higher awareness of the teacher librarians’ performance incentives showed higher job satisfaction. And we might be able to suggest the improvement plan for teacher librarian evaluation in teacher performance system.

keywords
School Library, Teacher Librarian, Performance-Based Pay System, Job Satisfaction, 학교도서관, 사서교사, 성과급제, 교원 성과급, 직무만족

Reference

1.

교육과학기술부. 2009. 교육공무원 성과상여금 지급기준 . 서울: 교육과학기술부.

2.

교육과학기술부. 2010. 학년도 교원능력개발평가 표준매뉴얼 . 서울: 교육과학기술부.

3.

김경윤 외. 2012. 교원 성과급제에 대한 초등학교 교사들의 대처방식. 교육학연구 , 50(1):161-192.

4.

김달효. 2013. 교원 성과급의 효용성에 관한 교사의 인식 분석. 인문사회과학연구 , 14(1):277-298.

5.

김성준. 2008. 사서교사 평가제도로서 현행 교원평가제의 문제점과 개선방향에 관한 연구. 한국도서관정보학회지 , 39(4): 421-443.

6.

김성준. 2013. 미국의 사서교사 전문성 평가기준과 도구에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 47(2): 103-121.

7.

김정현 외. 2010. 교원능력개발평가의 사서교사 평가지표 개선방향에 관한 연구. 한국도서관정보학회지 , 41(3): 133-154.

8.

김현정. 2012. 인천 학교급식 영양교사의 직무만족도 조사 및 직무평가제도 개선방안 . 석사학위논문, 인하대학교 교육대학원.

9.

박수경. 2012. 성과상여금이 교원의 성취동기에 미치는 영향 . 석사학위논문, 경인교육대학교 교육대학원.

10.

박지혜, 최희준. 2009. 교원능력개발평가 사서교사 평가지표와 문항의 중요도 및 수행도에 대한 사서교사들의 인식. 한국도서관정보학회지 , 40(4): 93-111.

11.

신상명. 2009. 교원성과상여금제도의 운영 및 성과에 대한 평가. 한국교원교육학회 학술대회자료집 , 19: 3-15.

12.

여순영, 김윤신, 김현숙. 2011. 교원 성과급 제도에 대한 초등교사와 초등보건교사의 인식과 개선 방안. 한국학교보건학회지 , 24(2): 141-154.

13.

유은혜. 2016. 비교과 교사 교원업적평가의 현황과 문제점. 2016년 국정감사 정책자료집 , 서울:국회의원 유은혜 의원실.

14.

이재운, 강경석. 2016. 교사의 교원 성과급에 대한 공정성 지각, 대인신뢰, 조직몰입 및 조직시민행동 간의 구조 관계. 교육문화연구 , 22(6), 115-146.

15.

임효택. 2012. 보건교사의 주요 직무가 성과평가에 제대로 반영되는가 . 석사학위논문, 건양대학교 교육대학원.

16.

정영희. 2013. 교원 성과급에 대한 공정성 인식과 성취동기, 조직헌신, 직무만족의 관계 분석 . 박사학위논문, 중부대학교대학원 교육학과.

17.

최지혜. 2002. 교원 성과급제도와 교원의 성취동기와의 관계 . 석사학위논문, 연세대학교 교육대학원.

18.

한지민. 2010. 교원 성과급제에 대한 교사의 인식과 직무만족과의 관계 . 석사학위논문, 대구교육대학교 교육대학원.

Journal of Korean Library and Information Science Society