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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

대학도서관 이용자교육에 관한 국내 연구의 특징과 과제

A Literature Review on User Instruction of Korean Academic Libraries

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2017, v.48 no.3, pp.83-112
https://doi.org/10.16981/kliss.48.3.201709.83
김령은 (울산과학기술원)
이제환 (부산대학교)

초록

이 연구의 목적은 국내의 이용자교육 연구가 대학도서관의 이용자교육을 활성화하는데 얼마나 기여하였는지에 대해 조사하고 앞으로 지향해야할 과제가 무엇인지에 대해 논의하는데 있다. 이를 위하여 1970년대 중반부터 2017년 현재까지 국내에서 대학도서관 이용자교육을 주제로 하여 생산된 127편의 연구물을 수집하여 내용적, 방법적 특징을 조사하고 문제점과 한계를 분석하였다. 연구 결과, 국내의 이용자교육 연구는 양적으로 빈약한 가운데서도 대학도서관의 이용자교육을 활성화하는데 필요한 다양한 주제를 다루어 온 것으로 나타났다. 그러나 그러한 긍정적인 측면에도 불구하고 기존 연구는 이용자교육을 활성화하고자 노력해온 대학도서관 사서들에게 ‘실효적인 지적 기반’이 되지는 못했던 것으로 분석되었다. 무엇보다도 연구의 내용에 있어서 국내 고유 상황에 대한 토착적인 접근보다는 도서관선진국의 이론과 경험에 의존하는 경향이 짙었으며, 연구의 방법에 있어서도 해외 자료와 양적 방법에 과도하게 의존하다보니 연구결과의 실효성에 있어 심각한 문제가 있는 것으로 드러났다.

keywords
Library instruction. Bibliographic instruction, User instruction, User education, Information literacy instruction, Information literacy education, Korean university libraries, 도서관교육, 서지교육, 이용교육, 이용자교육, 정보활용교육, 대학도서관

Abstract

This article reviews the research products on user instruction of Korean university libraries. The focus is on identifying the trend, main features, and limitations of the relevant literature, with emphasis on both contents and methodology. To the end, 127 journal articles and theses are collected and analyzed, which have been produced since the mid-1970s. As a result, it is recognized the advanced research are not useful enough to be a knowledge base of Korean reference librarians, who have endeavored to improve the qualities of their user instruction programs. Above all, the advanced research turned out to be too much dependent on American theories and practices, instead of focusing on both indigenous phenomena and substantial problems which have been inherent in Korean university libraries.

keywords
Library instruction. Bibliographic instruction, User instruction, User education, Information literacy instruction, Information literacy education, Korean university libraries, 도서관교육, 서지교육, 이용교육, 이용자교육, 정보활용교육, 대학도서관

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