바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

An Investigation on the Opinion of the Librarian concerning the Subject-Specialized Service and Librarianship

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2017, v.48 no.4, pp.321-350
https://doi.org/10.16981/kliss.48.4.201712.321



  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to investigate the field librarians' opinions of the library specialization and specialized librarian and understand the librarians' working conditions and environment. Questionnaire were developed based on the previous studies and surveys were conducted with the librarians of public libraries, university libraries, and professional librarians across the nation. A total of 392 librarians have responded to the survey. As for the main result, the users' satisfaction with the specialization service was perceived to be high, and the most difficult matter in performing the specialization service is the lack of knowledge on the subject matter, and the library environment for the specialization service is not enough. The specialization service should be led by the theme specialized librarians, and the qualification criteria for the theme specialized librarians are required, and the qualification systems should be managed by the state.

keywords
Library specialization, Librarians, Subject-specialized librarian, Subject-specialized service, Subject librarian certification system, 도서관특성화, 사서, 주제전문사서, 주제전문서비스, 주제전문사서자격제도

Reference

1.

곽승진, 노영희, 김동석. 2015. 이용자맞춤형정책정보서비스 수요분석 연구. 한국문헌정보학회지 , 49(2): 75-109.

2.

김세훈. 2003. 도서관 전문성 강화방안 : 사서 전문성을 중심으로 . 서울: 한국문화관광정책연구원.

3.

노영희. 2009. 대학도서관의 규모별 주제전문사서체제 도입방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지 , 20(1): 101-117.

4.

심원식. 2009. 주제전담사서 양성을 위한 사서 재교육 프로그램의 개발에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지 , 40(1): 541-560.

5.

안인자 외. 2008. 국내 주제전문사서의 직무분석 연구. 한국문헌정보학회지 , 42(4): 533-549.

6.

안인자 외. 2009. 주제전문사서를 위한 능력중심 교육과정 개발 연구. 한국문헌정보학회지 , 43(1): 333-361.

7.

오의경. 2016. 주제전문사서와 주제전문서비스에 대한 인식제고를 위한 연구. 한국문헌정보학회지 , 50(1): 437-456.

8.

윤영대. 2003. 의학사서직의 교육에 대한 연구. 한국도서관·정보학회지 , 34(1): 131-146.

9.

윤희윤. 2005. 한국 사서직제 개선방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 39(3): 45-73.

10.

이용재. 1998. 현단계 우리나라 대학도서관에서의 주제사서제 활용 방안. 도서관학논집 , 29:273-311.

11.

정동열. 2002. 지식기반시대 대학도서관의 주제전문화 역할 방향에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 36(3): 5-23.

12.

정재영. 2007. 주제전문사서 양성을 위한 협력모형구축에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 41(1): 391-409.

13.

정재영. 2009. 대학도서관의 주제전문사서제 운영방안 연구. 한국도서관·정보학회지 , 40(3):119-136.

14.

최흥식. 2012. 대학도서관의 주제전문사서에 대한 이용자 인식제고방안에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지 , 43(1): 303-319.

15.

한상완 . 1986. 한국의 대학도서관 정보서비스에 있어서 주제전문사서의 기능 연구 . 박사학위논문 연세대학교 대학원 도서관학과.

16.

Biddiscombe, Richard. 2002 “Learning Support Professionals : The Changing Role of Subject Speciallists in UK Academic Libraries.” Program Electronic Library and Information Systems, 36(4): 228-235.

17.

Feldman, L. 2006. “Subject Librarians in the Changing Academic Library.” Electronic Journal of Academic and Special Librarianship, 7(3).

18.

Graham, John-Bauer and Sonja L. McAbee. 2005. “Expectations, Realities, and Perceptions of Subject Specialist Librarians' Duties in Medium-Sized Academic Libraries.” The Journal of Academic Librarianship, 31(1): 19-28.

19.

Pinfield, Stephen. 2001. “The Changing Role of Subject Librarians in an Academic Library.” Journal of Librarianship and Information Science, 33(1): 32-38.

20.

White, G. W. 1999. “Academic subject specialist positions in the United States: A content analysis of announcements from 1990 through 1998.” Journal of Academic Librarianship, 25(5): 372-382.

Journal of Korean Library and Information Science Society