바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Case Study on School Library Educational Services to Reduce the Information Literacy Gap Due to the Education Gap

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2018, v.49 no.3, pp.307-329
https://doi.org/10.16981/kliss.49.3.201809.307

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study aims to verify the effect of school library education service on the information literacy ability of high school students in the poor economic environment. For this purpose, we narrowed down to 215 high school first graders with substandard educational conditions, and then implemented information literacy education. The results of the information literacy test were compared, before and after the information literacy service. The preliminary tests of 15 schools including the targeted school were conducted, and we found that the results of the self-evaluation in those 15 schools exceed those with other generally good educational conditions. We considered in all aspects to find out how to overcome the information literacy gap through information literacy programs. Reflecting on the previous research verifying that the difference in educational environment affects the information literacy, we can confirm that the information literacy education service, which is the core service of the school library, can narrow the information literacy gap. We hope that this study will be a basis for the systematic establishment of information literacy education in public education.

keywords
교육격차, 정보격차, 학교도서관 교육, 정보활용교육, 정보활용능력, 사서교사, Education gap, Information divide, Information literacy, School library, Teacher librarian

Reference

1.

강봉숙. 2018. 교육격차와 정보활용능력의 상관관계 연구. 『한국도서관·정보학회지』, 49(2): 179-199.

2.

김성은, 이명희. 2007. 대학생을 위한 정보활용능력 교육의 효과에 관한 실증연구. 『한국도서관·정보학회지』, 38(3): 91-115.

3.

성혜원. 2007. 『저소득층 학생을 위한 학교도서관 운영 프로그램에 관한 연구』. 석사학위논문, 중앙대학교 교육대학원 문헌정보교육전공.

4.

이소희. 2017. 『학교도서관 이용교육이 도서관활용능력 및 정보활용능력에 미치는 영향』. 석사학위 논문, 경기대학교 교육대학원 사서교육전공.

5.

이정연, 최은주. 2006. 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. 『한국문헌정보학회지』, 40(1): 315-334.

6.

정영미. 2009. 정보활용 교육이 도서관과 정보활용능력 자가인식에 미치는 영향. 『한국문헌정보학회지』, 43(4): 265-280.

7.

진수진. 2017. 『학교도서관 이용자 교육에 따른 정보 활용능력의 차이 분석 : 서울 경기지역 중학생을 대상으로』. 석사학위 논문, 중앙대학교 교육대학원 문헌정보교육전공.

8.

학교알리미. <http://www.schoolinfo.go.kr/> [cited 2018. 5. 3].

9.

한국도서관협회 학교도서관 교육과정위원회. 2007. 『도서관과 정보생활 교과 교육과정 기준』. 서울: 한국도서관협회.

10.

CILIP. <https://www.cilip.org.uk/> [cited 2018. 7. 18].

11.

Majid, S. et al. 2016. “Auditing Information Literacy Skills of Secondary School Students in Singapore.” Journal of Information Literacy, 10(1): 44-66.

12.

McPherson, H. and Margot Dubé. 2016. “Reducing the Information Literacy Gap in High School Students: An Action Research Study.” Knowledge Quest, 45(2): 48-55.

Journal of Korean Library and Information Science Society