바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

미국의 초중등교육법 분석: 문헌정보 서비스 내용을 중심으로

An Analysis on the Elementary and Secondary Education Act of the US -Focusing on the Contents of Library and Information Services

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2019, v.50 no.1, pp.357-380
https://doi.org/10.16981/kliss.50.1.201903.357
장령령 (Lecturer, The Department of Information and Computer Science, Shanghai Business School)
박주현 (건국초등학교 사서교사)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 2015년 ‘모든 학생 성공법’에 의해 재인증된 미국의 초중등교육법을 문헌정보 서비스의 관점에서 법률의 내용을 분석하고 이를 통해 문헌정보 서비스 개선 등에 관한 시사점을 도출하는 데 있다. 분석결과, 이 법에는 최초로 ‘효과적인 학교도서관 프로그램’과 ‘학교 사서’가 명시되어 있으며 ‘학교도서관 프로그램’과 ‘학교 사서’를 리터러시와 디지털 리터러시, 도서, 자원, 최신 자료, 기술, 도서관 서비스 및 교육 서비스와 연계시키고 있어 미국의 초중등학교에서 문헌정보 서비스가 보다 적극적으로 수행될 수 있는 재정적 제도적 기반을 제공하고 있다. 또한, 이 법에는 학교 사서가 개인화된 학습 경험, 증거 기반 평가, 전문성 개발에 참여해야 한다고 명시하고 있으며 학생들의 학업성취도와 리터러시 및 디지털 리터러시 향상을 위하여 학생, 교직원, 학부모에게 문헌정보 서비스를 제공해야 함을 규정하고 있다. 이러한 분석 내용을 바탕으로 본 연구는 학교도서관 접근성 강화, 사서교사 등의 문헌정보 서비스 업무 구체화, 학교 구성원과의 협력 강화, 증거 기반에 따른 교육 활동, 교육적 효과의 공유, 문헌정보 교육과정 개발을 논의하였다.

keywords
Literacy, Education services, Teacher-librarians, Digital literacy, Reading education, 리터러시, 교육 서비스, 사서교사, 디지털 리터러시, 독서교육

Abstract

The purpose of this study is to analyze the Elementary and Secondary Education Act(ESEA) of the U.S. reauthorized by the Every Student Succeeds Act in 2015 from the viewpoint of the library and information services, and to derive implications for improving the library and information services. For the first time, ESEA includes effective school library programs and school librarians, and links school library programs and school librarians with literacy, digital literacy, books, resources, up-to-date materials, technology, library services and educational services. It provides a financial and institutional base for library and information services in elementary and secondary schools of the US to be more conducted. In addition, school librarians are required to participate in personalized learning experiences, evidence-based assessments, and professional development in the law, so school librarians must provide library and information services to students, staff, and parents in order to improve student achievement and digital literacy. Based on these analyses, this study discussed strengthening access to the school library, specifying the work of the teacher-librarian's library and information services, strengthening collaboration with school members, educational activities based on evidence base, sharing educational effects and developing of library and information curriculum.

keywords
Literacy, Education services, Teacher-librarians, Digital literacy, Reading education, 리터러시, 교육 서비스, 사서교사, 디지털 리터러시, 독서교육

참고문헌

1.

교육과학기술부. 2009. 교육과학기술부 고시 제2009-41호.

2.

교육부. 2015a. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 5] 국어과 교육과정.

3.

교육부. 2015b. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 10] 실과(기술 · 가정)/정보과 교육과정.

4.

교육부. 2015c. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 11] 초 · 중등학교 교육과정 총론.

5.

권은경. 2004. 일본의학교도서관법개정과사서교사제도. 한국문헌정보학회지, 38(2), 95-118.

6.

노기호. 2007. 미국의교육복 지정책과 법제의동향 . 公法硏究, 35(3), 27-55.

7.

박윤주. 2017. 미국 모든학생성공법(Every Student Succeeds Act)의학교건 강안전 고찰. 대한보건연구, 43(1), 53-63.

8.

법제처. 2014. 민원인- 사서교사ㆍ실기교사 또는 사서 자격이없는사람이학교도서관에서사서 교사ㆍ실기교사또는사서의업무를할수있는지여부(「학교도서관진흥법」 제12조등관련). <http://www.law.go.kr/LSW/expcInfoP.do?mode=2& expcSeq=314948> [cited 2018. 12. 13].

9.

변우열. 2017. 한국과일본의학교도서관법비교분석. 한국도서관정보학회지, 48(2), 23-51.

10.

염철현. 2005. 미국초·중등교육개혁법고찰- ‘No Child Left Behind Act'를중심으로. 比較敎育硏究, 15(3), 57-78.

11.

염철현. 2016. 미국의 “모든 학생의 성공법(ESSA)” 제정 및 시사점. 교육법학연구, 28(1), 81-101.

12.

이원숙. 2011. 일본 학교도서관 발전을 위한 거시적 환경에 관한 고찰. 한국도서관·정보학회지, 42(4), 111-136.

13.

주미대사관 교육관실. 2007. 미국 연방정부의교육 정책 동향-연방교육법을 중심으로-. <http://125.60.48.13/home4/dl_files/edu/019/EM027558.pdf> [인용 2019. 1. 8].

14.

학교도서관진흥법. 2018. 법률 제15368호.

15.

AASL. 2016a. Definition of an Effective School Library Program. <www.aasl.org> [cited 2019. 1. 8.].

16.

AASL. 2016b. Preparation of School Librarians. <www.aasl.org> [cited 2019. 1. 8].

17.

ALA Washington Office. 2016. ESSA Opportunities for School Librarians. <https://essa.aasl.org/resources> [cited 2018. 12. 26.].

18.

Every Student Succeeds Act. 2015. Public Law 114-95. <https://www.congress.gov/114/plaws/publ95/PLAW-114publ95.pdf> [cited 2019. 1. 3.].

19.

Johns, Sara Kelly and Kachel, Debra E. 2017. “ESSA: An Opportunity for School Library Funding.” Teacher Librarian, 44(4), 8-11.

20.

No Child Left Behind Act of 2001. 2002. Public Law 107-110. <https://www.congress.gov/107/plaws/publ110/PLAW-107publ110.pdf> [cited 2019. 1. 3.].

21.

U.S. Department of Education. 2004. NCLB Testing: Frequently Asked Questions. <https://www2.ed.gov/nclb/accountability/ayp/testing-faq.html> [cited 2019. 1. 2].

22.

U.S. Department of Education. 2010. An Overview of the U.S. Department of Education. <https://www2.ed.gov/about/overview/focus/what.html> [cited 2019. 1. 10].

23.

U.S. Department of Education. 2018a. <https://www.ed.gov> [cited 2019. 1. 2].

24.

U.S. Department of Education. 2018b. NCLB-The Federal Role in Education. <https://www2.ed.gov/about/overview/fed/role.html> [cited 2019. 1. 12].

한국도서관·정보학회지