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미디어 이슈를 통해 본 포스트 코로나 시대의 도서관 서비스 연구

A Study on Library Service in the Post-COVID Era through Issues on Media

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2020, v.51 no.3, pp.251-279
https://doi.org/10.16981/kliss.51.3.202009.251
박태연 (전북대학교 문화융복합아카이빙연구소 )
오효정 ( 전북대학교 문헌정보학과)
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초록

본 연구는 최근 코로나바이러스감염증-19(코로나19)가 도서관 내외부 환경에 미친 파장에 주목하고, 감염병의 사회적 확산에 따른 도서관계의 대응 활동 양상을 살펴보았다. 또한 도서관을 둘러싼 환경 변화를 가늠하기 위하여 텍스트 마이닝 기술을 활용해 뉴스의 보도 양상과 주요 이슈 변화를 분석함으로써 코로나19에 대한 국내 도서관계의 대응을 파악하였으며, 소셜미디어를 통해 도서관에 대한 이용자들의 인식과 요구가 어떻게 변화하였는지 알아보았다. 수집된 뉴스보도 1,852건과 도서관 관련 트윗 227,983건을 대상으로 주요 이슈를 도출한 결과, 비대면 상황의 장기화, 전자책 대출의 증가, 온라인 서비스 및 사서에 대한 기대감 향상, 도서관 공간 요구의 재조명이라는 시사점을 도출하였다. 마지막으로 언택트(비대면) 상황에서 제공된 도서관 서비스들의 대표 사례를 선정하여 장서, 서비스, 공간으로 구분·정리함으로서 향후 포스트 코로나 시대에 대응하는 도서관 서비스의 방향성을 가늠하고자 하였다.

keywords
코로나19, 언택트 서비스, 이용자 서비스, 미디어 분석, 텍스트 마이닝

Abstract

This study noted the recent impact of Coronavirus Disease-19 (Corona 19) on the environment surrounding the library, and investigated the libraries' response activities. In addition, related issues on news media and social media were detected based on text mining techniques to engage environmental changes surrounding the library. Key issues were derived from 1,852 news reports on the library related to the Corona 19 situation and 227,983 tweets related to the library during the Corona 19 epidemic. Through this, implications were derived: prolonged 'Untact' situations, increased e-book lending, improved expectations for online services and librarians, and re-conceptualized library space. In addition, the direction of future services was discussed by selecting representative examples of library services provided in the non-face-to-face (untact) situation and dividing them into books, services, and spaces.

keywords
코로나19, 언택트 서비스, 이용자 서비스, 미디어 분석, 텍스트 마이닝

한국도서관·정보학회지