ISSN : 2466-2542
본 연구는 도서관 이용자에게 맞춤형 도서를 추천하기 위한 기초 데이터 수집의 한 방편으로 '독서감상 표현을 위한 체크리스트'를 개발하였다. 감상은 이해가 선행되는 작업이므로, 읽기이해력 관련 논문을 분석하여 읽기이해의 하위 요소를 범주화하고, 독자반응이론과 리터러시 교육을 실제 독서교육 현장에 적용한 논문들에서 독서 후 질문 구성에 참조가 되는 단어와 구문을 추출하여 문장의 형태로 문항을 구성하였다. 개발된 문항들은 독서지도 전문가들의 검토를 거쳐 수정, 보완되었으며, 사실·추론적 이해 관련 문항 4개, 평가적 이해 관련 문항 3개, 감상적 이해 관련 문항 7개, 총 14개의 문항으로 구성된 체크리스트가 최종 완성되었다.
This study focuses on the development of checklist on articulating reading appreciation, which will be used as the initial data for book recommendation for library users. As reading comprehension is prerequisite for reading appreciation, researchers analyzed research articles on reading comprehension to find out the core factors on reading comprehension and categorize them. Studies on reader response theory and literacy education were also examined: key words and phrases that will stimulate readers' response to reading were extracted and formed as questions. These questions were reviewed by experts on reading education. The final checklist consists of 14 questions - 4 questions on literal·inferential comprehension, 3 on evaluative comprehension, and 3 on appreciative comprehension.