바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

대학생의 독서태도 및 독서량, 성격유형 간 상관관계 연구

A Study on the Correlation between Reading Attitude, Reading Amount, and Personality Type of College Students

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2022, v.53 no.1, pp.211-230
https://doi.org/10.16981/kliss.53.1.202203.211
정대근(Dae-Keun Jeong) (광주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 대학생들의 독서태도와 독서율, 성격유형 간 영향 관계를 살펴보고, 이를 토대로 대학생의 독서율 향상 방안을 마련하고자 하였다. 연구 결과, 독서태도는 재미를 위한 독서량, 종이책 독서량, 개인 독서량, 전자책 독서량에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 성격유형에서 개방성은 독서량 및 독서태도에 긍정적인 영향을 미친 반면, 외향성은 독서량 및 독서태도에 전자책 독서량을 제외하고 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생들의 독서태도와 독서율 간의 높은 상관성을 기반으로 대학생이 재미있고 편안하게 책을 읽을 수 있는 도서관 환경 제공 및 자료의 비치가 필요하다. 둘째, 외향성은 독서량 및 독서태도에 부정적인 영향을 미치므로 독서량을 늘리기 위해서는 활동중심으로 동적인 독서 활동을 진행하고 지역사회 활동과 연계한 교내 독서클럽 활동을 진행할 필요가 있다.

keywords
대학생 독서, 독서태도, 독서량, 성격유형, 독서성향

Abstract

The purpose of this study is to examine the relationship between reading attitude, reading amount, and personality type of college students, and to prepare a plan to improve the reading rate. As a result of the study, Reading attitudes have been shown to affect reading volume, paper book reading amount, personal reading amount, and e-book reading amount. In the personality type, openness has had a positive impact on reading and reading attitudes. On the other hand, the attention was negatively affecting the reading amount and the reading attitude, except for the amount of e-book reading. The implications derived from this are as follows. First, college students need a library environment and a library environment that can read books that can read books. Second, in order to increase the reading amount of extraversion, it is necessary to conduct dynamic reading activities in the center of the activity and conduct a local reading club activity linked to community activities.

keywords
College Students Reading, Reading Attitude, Reading Amount, Personality Type, Reading Propensity
투고일Submission Date
2022-02-23
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2022-03-11

한국도서관·정보학회지