ISSN : 2466-2542
본 연구는 국내 외국인 유학생의 디지털 리터러시가 대학생활 적응에 미치는 영향을 파악하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 선행연구의 검토 후, 서울 및 대구지역 대학에 재학 중인 외국인 유학생 118명을 대상으로 설문조사를 진행하여 연구 모형을 검증하였다. 그 결과, 외국인 유학생의 디지털 리터러시는 학업적 적응, 사회적 적응, 정서적 적응, 대학환경 적응에 긍정적인 영향을 미쳤으며 ICT 자기효능감은 유학생의 디지털 리터러시와 학업적 적응 간 유의한 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 설문조사 외에 심층 면담을 추가로 시행하여 연구 결과를 해석하였고, 이를 바탕으로 외국인 유학생 대상 디지털 리터러시 교육의 발전방안을 제안하였다.
This study aims to examine the effect of digital literacy on international students' university adjustment. A survey of 118 international students in Seoul and Daegu was conducted to test the proposed research model. Results indicate that digital literacy positively influences academic, social, personal-emotional, and institutional adjustment. Notably, ICT self-efficacy significantly mediates the relationship between digital literacy and academic adjustment. In-depth interviews further illuminated these findings. Based on these results, recommendations for digital literacy education for international students are proposed.