ISSN : 2466-2542
이 연구는 Adler와 Doren의 ‘독서의 기술’을 대상으로 서지형식적 변화 과정을 살펴보고 내용적 특징을 검토해 문헌정보학 독서교육 관련 교재에서 인용 내용을 다시 검토하는데 있다. ‘독서의 기술’은 독서 수준을 초급 독서, 점검 독서, 분석 독서, 신토피컬 독서의 네 단계로 구분하였으며 이전 수준이 충족되어야 다음 수준으로 올라가는 순차적 누적 관계로 설명하였다. 이 누적 관계는 한 방향으로만 나타나는 것이 아니라 책을 읽는 조건에 따라 두 방향으로 나뉜다. 초급 독서 수준을 넘어선 이후 한 권을 읽을 때는 ‘점검 독서-분석 독서’의 수준으로 전개되며, 주제를 통합해 읽을 때는 ‘점검 독서-신토피컬 독서’의 수준으로 전개된다. 또한 독서 수준 가운데 가장 높은 신토피컬 독서는 신토피콘을 활용해 위대한 저서를 통합적으로 읽는 방법과 동일 주제에 대하여 다른 여러 권을 통합적으로 읽는 방법으로 구분되며 이에 따른 적절한 용어로 번역해야 한다.
The purpose of this study is to examine the bibliographic formation change process and to review the contents cited in the library and information science textbook characteristics targeting ‘How to Read a Book’ written by Adler and Doren. This book is a classic that introduces how to read, and it is characterized by dividing the reading method according to the level. As for ‘How to Read a Book’, the level of reading was divided into four levels, elementary reading-inspectional reading-analytical reading-syntopical reading. The level of reading moves on to the next level only when the previous level is completed. This cumulative relationship does not appear only in one direction, but can be divided into two directions depending on the conditions of reading the book. After reaching the level of elementary reading, when reading one book, it develops into the ‘inspectional reading-analytical reading’ or When reading the subject in an integrated manner, it develops into the ‘inspectional reading’-syntopical reading’. Syntopical reading, the highest level of reading, should be divided into an integrated way to read ‘great books’ using the Syntopicon and syntopical reading is an integrated way to read several different books on a single same topic. The original text distinguishes these two types using upper and lower case letters. However, the translation text does not distinguish between these two types and uses the same term. It is necessary to discuss the definition of syntopical reading again through follow-up studies.