ISSN : 1229-0688
초ㆍ중ㆍ고등학교 학생들의 진로의식 및 그들 학부모의 진로의식에 대해 분석하여 효율적인 진로교육의 자료로 제공하며, 학생들에게 일에 대한 소중함과 건전한 직업의식을 심어주며, 학부모에게 있어서는 자녀를 위한 올바른 진로상담자의 역학을 담당하는 데 도움을 주고자 한다. 뿐만 아니라 이를 토대로 하여 바람직하고, 시행착오를 줄일 수 있는 학교 진로상담의 개선책을 모색해 보고자 한다. 존 연구의 결과를 중심으로 학생 뿐만 아니라 학부모가 어떻게 진로선택이라는 과업을 잘 수행할 수 있을지에 대한 효과적인 학교 진로상담 개선방안을 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫째, 학부모들은 진로상담의 의미와 중요성을 깨달아 지적 발달에 편중되지 않고 자녀의 진로의식 발달에도 관심을 가져야 하며, 학교나 가정에서 공부뿐만 아니라 자신의 적성에 맞는 직업과 관련된 다양한 매체에 대하여 어릴 때부터 관심을 가져야 할 것이다. 둘째, 직업에는 귀천이 없다는 직업관을 심어주고, 정신적인 노동이 육체적 노동보다 좋은 직업이라는 사고방식을 지양해야 하며 이는 현 우리나라 현실에 무엇보다도 필요한 것이다. 어떤 직업이든 자신이 종사하는 직업에 대해 긍지를 갖고 그 일 자체에 가치와 의미를 부여해 주는 사회 분위기가 조성되어야 한다. 이에 발맞추어 학교에서도 각각의 직업의 특성 및 중요성에 대해 체계적인 진로교육을 실시해야 할 것이다. 셋째, 학부모와 학교는 학생이 원할 때면 언제든지 올바르고 새로운 직업정보를 제공해 줄 수 있도록 부단히 노력하여야 한다. 넷째, 우리 나라 학부모의 진로의식 역시 체계적인 교육을 받아 재정비되어야 한다.
This study examines and analyzes the trends of career counseling for students and their parents. The present study aims to investigate relationships between career awareness levels, student gender, and school level. The purpose of the present study was to provide effective methods and basic materials of career education to students, in order to improve the career awareness of students and their parents. In addition, this study was conducted to obtain valuable information concerning career education and counseling in schools. This research was executed through survey research. To be the subjects of the study, 631 parents and 650 of their children were chosen at random in Taegu and Kyongpook Province. The collected data was computer processed using the SAS program. Mean and Standard Deviation were derived from quantitative data, and frequency and percentage were calculated from non-quantitative data. The results of this study are summarized as follows: (1) There were no significant differences in the level of self-understanding of career awareness, boys and girls comparatively responded positively. Most major problems of student concern were found associated with grade level and career knowledge. The student's career counselors were mostly their parents. (2) Parents recognized work and occupation as important, but evaluated professional jobs more highly than non-professional jobs. Parents showed very negative responses to the offer of job information from the school. Parent's attitude toward occupations and stereotypical roles by sex was conservative. Student's and parent's interests in career imformation was very great. The results of this study suggest the need for more career deucation at schools. School counseling has to improve the development of career awareness by giving better imformation on job skills and occupations. In order to develop better career awareness, an effort to seek the cooperation of parents should be taken into account. The present study indicates that parents affect their children to a great extent in the development of their career awareness.