바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

고등학생의 진로태도성숙과 개인적 특성 및 심리적 변인들과의 관계

The Relationship Between the Maturity of Career Attitude and Personal Characteristics and Psychological Variales of High School Students in Korea

초록

본 연구에서는 우리 나라 고등학생들의 개인적 특성 및 심리적 변인에 의한 진로 태도성숙 정도를 알아보았다. 구체적으로 본 연구에서는 서울 및 수도권지역의 인문계 및 실업계 남녀 7개교의 2007명을 대상을 개인적 변인-성별, 계열별, 학년별- 및 심리적 변인-자아존중감, 직업가치, 내외통제성-과 진로태도성숙구인-결정성, 목적성, 확신성, 준비성, 독립성-과의 관계를 살펴보았다. 일반적으로 진로태도성숙 정도는 여학생이 남학생보다 높은 것으로 알려졌으나, 진로태도성숙을 하위차원으로 구분하여 살펴본 본 연구에서는 다소 다른 결과를 보였다. 목적성과 준비성에서는 여학생이, 반면에 확신성과 독립성에서는 남학생이 높은 진로태도성숙 정도를 보였다. 계열별에서는 이전 연구들과 마찬가지로 전체적으로 인문계 학생이 실업계 학생보다 높은 진로태도성숙 정도를 보였고, 고등학교 내에서는 학년에 의한 진로타도성속의 차이를 보이지 못했다. 한편, 심리적 변인과의 관계를 살펴본 결과, 자아존중감이 높은 학생이 낮은 학생보다 높은 진로태도성숙 점수를 보였다. 또한, 직업가치를 외적인 경제적인 보상보다는 성취감이나 대인관계와 같은 내적 가치에 둘수록 높은 진로태도성숙 점수를 보였으며, 내적 통제성이 높은 학생이 더 높은 진로태도성숙 전수를 보였다.

keywords

Abstract

This study was investigated the degree of career attitude maturity according to personal characteristics and psychological variables of high school students in Korea. The subjects for this study consisted of 2007 students from 7 high schools in the metropolitan area of Seoul. We measured the relationship between constructs of career attitude maturity-decisiveness, goal orientation, confidence, preparation, and independence-and personal characteristics-sex differences, curricular, and the grade level-and psychological variables-self esteem, work value, and locus of control-. The results of the degree of career attitude maturity in this study was different to previous studies. Generally, female students had a high scores in career sttitude maturity than male, but the results of this study seems that female tend to score higher on the construct fo goal orientation and preparation and that male tend to score higher on the construct of confidence and independence. Academic high school students tend to score higher than vocational high school students. There was no differences in the grade level of high schoolers. As a results of relationship between the career attitude maturity and psychological variables, the students in high self-esteem tend to score higher than low self-esteem. and intrinsic work value to score higher than extrinsic, and internal locus of control to score higher than external locus of control.

keywords

logo