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상담수퍼비전 교육내용 요구분석 - 상담자의 경력수준을 중심으로 -

Educational Need Assessment of Counseling Trainees in Supervision

초록

본 연구의 목적은 상담 수퍼비전을 하나의 교수활동으로 보고 상담자들의 경력수준에 따라 교육요구의 경향성을 분석하고자 한 것이다. 본 연구에서 교육요구는 중요도, 숙달도, 그리고 교육받고자 하는 동기라는 세 개의 구성요소로 정의되었다(교육요구 = 중요도 x 동기 x 역산한 숙달도). 이를 위해 본 연구에서는 상담 관련 대학원 이상의 교육을 받은 222명의 상담자들에게 수퍼비전에서 다루어지는 21개의 교육내용으로 구성된 질문지를 실시하였다. 연구대상이 된 상담자들의 경력수준은 대학원 또는 상담 경력이 3학기 이하로 정의된 "초보상담자"에서부터 8학기 이상의 대학원 교육과 5년 이상의 상담 경력을 갖춘 "숙련상담자"로 구분되었다. 조사 결과, 상담자들의 교육요구는 경력수준에 상관없이 '내담자 문제의 평가', '핵심메시지 알아차림', '상담자-내담자의 상호작용 과정 알아차림', '치료목표의 수립과 처치계획', '처치개입 기술'에서 대체로 높은 경향이 발견되었다. 반면, 경력수준에 상관없이 '내담자의 언어적 메시지 청취능력', '음성 언어를 사용하여 기초적인 의사전달을 하는 능력', '상담자가 비음성 언어를 사용하여 의사전달을 하는 능력', '내담자에 대한 긍정적인 시각', '상담에 대한 태도 및 신념'에 있어서는 상대적으로 교육요구가 낮은 경향이 있었다. 그러나 초보, 중간수준, 숙련상담자 집단간에 교육요구의 우선순위가 비교적 뚜렷하게 차이가 나는 내용들도 있었다. 숙련상담자들의 교육요구는 '내담자의 성격 또는 특성에 관한 평가', '내담자의 상태 알아차림', '내담자와의 관계형성'에서 초보나 중간수준보다 대체로 높은 경향이 있었다. 한편, '대화맥락의 영향을 받는 과정적인 기술', '내담자의 호소문제 파악 능력', '상담구조화 능력'에서는 숙련상담자들의 교육요구가 그보다 낮은 경력수준의 상담자들에 비해 상대적으로 낮은 경향이 있었다.

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Abstract

The purpose of this study is to analyze the counselors' educational needs in terms of their experience level. In this study, educational need was defined with three factors : importance, performance lever and motivation to be trained(Educational need = Importance x Motivation x Reversed Performance level). For this purpose, We gave a questionnaire of twenty-one items to 222 counselors who received counselor education on graduate level. Their clinical experiences and educational levels range from "novice", less than one-and-half years of graduate training or clinical experience, to "advanced", more than four years of graduate training and five years of clinical experience. The results of need analysis showed that their educational needs were high in "the assessments of clients problems", "the awareness of core messages", "the process awareness", "the techniques in the making of treatment objectives, the treatment planning, and the treatment intervention" regardless of their experience level. But the counselors' educational needs were relatively low in "the listening ability of clients' linguistic message", "the ability to transfer basic intentions with verbal language", "counselors' ability to communicate with nonverbal language", "the positive view on clients", "the general attitude and faith in counseling". However, there were some differences in terms of counselors' experience levels. The advanced counselors' needs were relatively high than the lower experience, level's in "the assessment of clients' personality and characteristics", "the awareness to recognize clients' condition", and "the making of counselor-client relationship". On the other hand, the advanced counselors' needs were relatively low than the lower experience level's in "the process skills influenced by dialog context", "the ability to recognize clients' problems", and "counseling structuring".

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