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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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완벽성 감소를 위한 인지행동 집단상담 프로그램 개발

A Study of the Development of Cognitive-Behavioral Group Counseling Program for Reducing the Perfectionism

초록

본 연구는 병리적 문제와 밀접한 관계가 있는 완벽성의 정도를 완화하기 위하여 인지행동 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 700명의 대학생들에게 다차원적 완벽성 척도(Multidimensional Perfectionism Scale)를 실시하여 완벽성 정도가 상위 25% 이내이면서 집단상담에 참가하기를 원하는 학생 32명을 실험집단(16명)과 통제집단(16명)으로 나누어 매주 2시간씩 9회 동안 인지행동 집단상담 프로그램을 진행하였다. 프로그램은 완벽성에 대한 전반적인 이해, 완벽주의적인 사고과정과 그와 관련된 자동화 사고의 탐색, 완벽성의 발달과정 이해, 완벽주의 사고 수정, 통합하기 등의 9회로 이루어져 있다. 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 다차원적 완벽성 척도 이외에 우울, 자기효능감, 자기존중감 척도를 사전, 사후로 실시하여 두 집단을 비교하였으며 반복측정 분산분석을 적용하였다. 그 결과, 실험집단은 통제집단에 비하여 전체적인 완벽성의 정도가 낮아지고, 그 하위 요인인 높은 기준, 실수에 대한 염려, 수행에 대한 의심, 부모의 높은 기준에 대한 지각, 조직화의 정도가 낮아졌으나 부모의 비난행동에 대한 지각의 정도는 유의미한 차이가 없었다. 또한 우울 정도가 낮아지고 자기 효능감과 자기 존중감의 정도가 높아졌다. 따라서 완벽성에 대한 인지행동 집단상담이 완벽성과 우울의 정도를 낮추고 자기 효능감 및 자기 존중감을 높이는데 효과가 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 완벽주의자의 적응에 영향을 미치는 여러 가지 매개 변인-통제의 소재, 개인의 동기 수준 정도, 스트레스에 대한 대처 양식, 귀인 양식 등- 연구, 완벽성의 발달 과정, 반복 연구의 필요성 등을 제언하였다.

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Abstract

In the present study, Cognitive-Behavioral Group Counseling Program (COGCP) was developed and its effectiveness was evaluated with the purpose of preventing perfectionism and other related pathological problems. 700 undergraduate students completed Multidimensional Perfectionism Scale (MPS) and 32 students who ranked among the highest 25 percent in test scores and who were willing to participate in group counseling were assigned to either an experimental group (16 subjects) or a control group (16 subjects). The students participated in a 2-hour COGCP once a week for 9 weeks. The program was composed of understanding perfectionism, finding about development of perfectionism, searching for automatic thought related to perfectionistic thinking and modification of automatic thought, etc. To examine the treatment effect, all subjects completed the MPS, Beck Depression Scale (BDI), Rosenberg Self-Esteem Scale, and Self-Efficacy Scale for pre-test and post-test. And repeated measure analysis was used to analize the outcome. Positive treatment outcomes of the experimental group were obtained by lowering levels of perfectionism and subfactors, such as personal standards (PS), concerns over mistakes (CM), doubts about one's own actions (DA), and perception of parents' high expectation. In addition, the experimental group had a lower score in depression and a higher degree of self-efficacy and self-esteem. However, there was no significant difference between the experimental group and the control group with respect to perception of criticism from parents. Therefore, these findings demonstrate that Cognitive-Behavioral Group Counseling dealing with Perfectionism is effective in reducing perfectionism and depression as well as increasing self-efficacy and self-esteem. Based on the results of the study, we recommend that future studies should examine other mediating variables that might influence perfectionists' adjustment, such as locus of control, individual's level of motivation, stress coping strategies, attribution style, etc. Replicated studies also need to be complemented by considering the developmental process of perfectionism, diverse methods of measuring effectiveness of group counseling.

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