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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구의 목적은 후기 청소년기에 있는 대학생들의 진로결정수준과 진로정체감에 대한 애착관계를 탐색하고 부모애착과 또래애착의 상대적 중요성을 알아보는데 있다. 4년제 대학교에 다니고 있는 남녀대학생 499명을 대상으로 하였으며, 애착과 진로발달에 대한 자기보고형 질문지에 응답하도록 한 뒤 이를 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 부모애착과 또래애착이 안정적일수록 자신을 탐색하고 자신에 대해 확신을 가지며 이를 바탕으로 진로를 선택하는데 있어 훨씬 효율적으로 결정내릴 가능성이 높았다. 둘째, 부모 및 또래애착이 진로발달을 설명하는 예언력은 성별과 학년에 따라 차이를 보였다. 즉 저학년이고 여학생의 경우 또래애착이 진로발달의 중요한 예측변인이 되는 반면, 고학년이 되면 성별에 상관없이 부모애착만이 진로발달을 예측해주는 변인이 되는 것으로 나타났다. 셋째, 성공적인 진로발달을 성취하기 위해서는 부모애착과 또래애착이 모두 중요한 것으로 나타났다. 즉 부모애착과 또래애착이 모두 높은 집단이 모두 낮은 집단에 비해 긍정적인 진로발달을 이룰 가능성이 높았다. 특히 고학년이거나 남학생인 경우 저학년이거나 여학생인 경우에 비해 이러한 특징이 두드러졌다.
The purposes of this study were to explore the relationship between attachment and career decision level and career identity of college students in late adolescence and to relative importance of parent and peer attachment for these career development variables. 499 college students were participated and were asked to response to self-reported questionnaires for attachment and career development. Results are as follows : First, the higher secure parent and peer attachment were, the more students explored and believed him/herself and, based on this, the higher effectively possibility of decision in career choice were. Second, the predictive power of parent and peer attachment for career development differed by gender and grade : For the group of low grades and female, peer attachment was a significant predictive variable while for the group of high grades, no matter what their gender, only parent attachment was a predictive variable for career development. Third, to achieve a successful career development, it was found that both of parent and peer attachment were important : The group in which students had high score for both parent and peer attachment had more possibility to achieve a positive career development than the group in which students had low score for both parent and peer attachment. Especially, for the group of high grades or male, this characteristics revealed to be dominated than in group of low grades or female. Finally, the suggestion and limitation of present study were discussed.