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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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동양적 상담지도 이론모형의 탐색

A Stuey on the Oniental Model fo Counseling and Guidance

초록

본 연구는 한국인의 전통적 의식 구조를 바탕으로 한 상담 지도 관점을 체계화하고, 동양적 사상을 상담 지도 과정에 효과적으로 반영할 수 있는 방법을 탐색하며, 서구식 상담 모형과 동양식 모형의 통합 가능성을 모색하기 위한 것이다. 이 연구는 통계적 자료를 활용하기 보다는 사례연구와 문헌연구 및 관계 학자, 현장 상담자들과의 면접이나 토론 내용을 종합한 것으로 이루어져 있다. 첫번째 부분은 사례연구로서 서구식 상담 이론에 의한 상담 및 심리치료의 한계점에 관한 내담자의 반응 특성을 조사한 것이다. 조사된 35사례중 소수를 지외하고는 주로 인간 중심적 접근(N=8)과 절충식 접근(N=15)을 사용한 것이며, 그중 31사례는 성공적인 종결을 한 것이었다. 그 결과로 내담자들은 내면적 감정 세계에 대한 탐색이나 표현에 익숙하지 않으며, 감정을 직접 표현하기 보다는 간접적으로 표현하려는 경향이 있었다. 또한 1대1의개인 면담 뿐 아니라 가족관계 내에서의 자아확인이 필요해 보였으며, 면접중의 행동변화를 위한 노력은 오히려 현실과의 갈등을 일으키는 경향이 있었다. 두번째는 동양적 상담 이론 모형의 탐색과 관련된 문헌들을 개관, 분석한 것이다. 여기에서는 상담 및 심리치료의 위상과 자기 이해(의식, 무의식, 전이)에 대한 동서양의 관점을 비교하고, 문화 보편주의적 관점과 문화 상대주의적 관점의 대립 속에서 갈등을 겪고 있는 동양적 상담, 심리치료 이론의 필요성과 그 논리를 형식 논리학과 양자 물리학의 원리를 빌어 제시하였다. 끝으로, 동양적 상담, 지도 모형의 탐색 부분에서는 동양적 정신 병리의 특성과 그 해결책에 관한 시사점을 불교의 선과 노장 철학을 중심으로 살펴보았으며, 동양적 상담과 심리 치료 모형의 개발을 위한 기초 자료로서 7가지 방향을 제시하였다.

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Abstract

This is a study to formulate a counseling-guidance model based on Korean traditional structures of thought, to explore the effective way of reflecting oriental philosophy to counseling-guidance process, and to find out a possibility of integration of western counseling theories and oriental theories. It consists of three parts, which are based on case studies, review of liturature, and interview with scholars and counselors in the field. Case study is conducted to find out characteristics of dint's response toward counseling experience under the western counseling models. Among 35 cases, most clients are counseled with person centered approach(N=8) or eclectic approach(N=15). All cases are terminated successfully, except for 4 cases. The result shows that clients tend to feel uneasy to explore and express their inner feelings, and prefer rather indirect way of expression. It seems necessary to identify their "selves" in relation to family systems rather than one-to-one individual analyses. It seems that any effort of behavior change during interview session rather conflicts with their reality. Secondly, the view point of the East and the West concerning the tophography of counseling-guidance and self-understanding is compared. And, the necessity of, and a rationale for, the oriental counseling and psychotherapy is presented. Third part of the study examines the possible direction of an oriental counseling model. To do this, chracteristics of psychopathology in oriental people and ways of approaching to them are identified according to the philosophy of Zen Buddihism, Laotzu, and Chuang-tzu. Finally, seven directional ideas of developing the model of oriental counseling and psychotherapy are presented.

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