ISSN : 1229-0688
본 연구는 지금까지 미국에서 이루어진, 상담에 대한 기대 연구들을 기대 차원, 기대가 상담에 미치는 영향, 상담과정에 따른 기대의 변화 및 연구들의 제한성 별로 개관한 후, 우리나라에서 이루어져야 하는 연구들을 제안하였다. 상담에 대한 기대는 다중적인 것으로 상담과정에 대한 기대, 상담성과에 대한 기대, 상담자 역할에 대한 기대, 내담자 역할에 대한 기대 및 상담자-내담자 관계에 대한 기대들로 구성되어 있으며 각각의 기대에는 더 구체적인 기대들이 포함된다. 기대가 미치는 영향은 조력 추구행동과 초기 상담과정 및 상담 성과이며 그 내용은 다음과 같다. 상담에 대한 기대는 자신의 문제를 해결하기 위해 상담을 할 것인지, 상담을 한다면 어떤 상담자를 찾아가야 할런지 등 상담이 이루어지기 전의 선택에 영향을 미친다. 구체적으로는, 개인적 문제를 가진 내담자는 보다 전문교육배경을 가진 상담자를 요구하며, 상담에서는 상담자의 전문성이 발휘되가를 기대한다. 상담에 대한 기대가 초기 상담과정에서 만족되지 않았을 때 조기종료될 것이라는 예언을 확인하려는 연구는 많았지만 일관된 결론을 얻을 수 없었다. 또한 상담 성과에 미치는 기대의 효과를 상담의 전 과정을 통해 추적한 연구는 없었으며, 다만 상담이 지속됨에 따라 기대가 변화하고 이러한 변화는 그 상담의 성과와 관련이 있었다. 같은 주제에 대한 연구들이라도 일관된 결과를 얻을 수 없었는데, 이는 그 주제에 접근하기 위한 도구나 연구 대상이 동일하지 않으며, 애매모호한 용어 정의, 부적절한 분석 방법의 사용, 신뢰도와 타당도가 부족한 도구의 사용 등 연구방법의 제한성에 기인한다. 우리나라에서는 내담자의 기대를 다룬 체계적 연구가 없음을 지적하면서 내담자와 상담자의 상담에 대한 기대와 관련된 단순한 기술적 자료의 수집이 우선 요구됨을 제안하였다.
This study reviews research reports on the client expectation about counseling. The four different aspects of expectation researches overviewed were the expectation dimension, the effct of client expectation on counseling, the change in client expectation over the course of counseling, and some short-comings of the expectation researches overviewed. Expectation about counseling is multiple, and consists of the expectation of counseling process, counseling outcome, counselor's role, client's role, and counselor-client relationship. Expectation about counseling influences help-and helper-seeking behavior. That is, clients with personal problem seek a professional counselor, and have expectation of the counselors expertness. Many studies examine the assumption that disconfirmation of client expectation has a negative influence in early counseling, but the research results do not seem to be consistent. There are few studies that examine the effect of expectation on the final outcome of counseling. But client expectation changes over the course of counseling, and this change is related to the final outcome. Due to such methodological shortcomings as the ambiguous definition of the term 'expectation', inappropriate analysis method, unvalidated tools, most studies on the client expectation do not converge on the conclusive results. Finally, some suggestions for the future research are presented in this paper.