바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

청소년상담자의 사회정의상담에 대한 인식과 경험

Youth Counselors’ Perception and Experience of Social Justice Counseling

초록

본 연구에서는 사회정의상담에 대한 청소년상담자들의 인식과 경험을 실증적으로 확인하였다. 이를 위해 2년 이상의 청소년상담 경력을 갖추고 사회정의상담에 해당하는 개입을 적용한 경험이 있는 11명의 청소년상담자들을 대상으로 일대일 심층면접을 진행하였고, 구성주의 근거이론 방법을 적용하여 자료를 분석하였다. 분석 결과, ‘기존 청소년상담체계와의 유사성’, ‘사회정의상담의 적용 가능성’, ‘도전으로서의 사회정의상담’, ‘상담사 역할 확대’, ‘과학자-실무자-옹호자 교육및훈련 모델로의 변화’ 등 청소년상담자의 ‘사회정의상담에 대한 인식’을 확인하였다. 본 연구에서는 사회정의상담의 관점으로 청소년상담자의 활동을 파악하기 위해 대표적인 사회정의상담 개입인 ACA 옹호역량(ACA Advocacy Competencies)을 채택하였다. 청소년상담자들은 사회정의상담에 대한 이해가 적음에도 불구하고 ACA 옹호역량에 해당하는 ‘내담자 역량 강화 개입’, ‘사전 계획 활동’, ‘협업’, ‘환경 개선 개입’, ‘문제 예방 개입’, ‘자원/정책 개발 개입’ 등을 활발하게 실행하였고, 본 면접을 통해 사회정의상담에 대한 ‘참여자 인식 변화’를 경험하였던 것으로 나타났다. 마지막으로 연구결과를 토대로 상담실제, 상담자교육 및 후속연구에 대한 시사점을 제시하였다.

keywords
사회정의, 옹호, 청소년상담, 사회정의상담, 구성주의 근거이론

Abstract

This study examined the perceptions and experiences of youth counselors regarding social justice counseling. To this end, we conducted interviews with 11 youth counselors who had at least two years of experience in youth counseling and had applied interventions aligned with social justice counseling. Data were analyzed using constructivist grounded theory. As a result, we identified youth counselors’ ‘perceptions of social justice counseling,’ including ‘similarities with the existing youth counseling system,’ ‘applicability of social justice counseling,’ ‘social justice counseling as a challenge,’ ‘expanding the role of counselors,’ and ‘shift to a scientist-practitioner-advocate education and training model.’ Youth counselors implemented interventions such as ‘client empowerment,’ ‘pre-planning activities,’ ‘collaboration,’ ‘environmental improvement,’ ‘problem prevention intervention,’ and ‘resource/policy development.’ Additionally, they experienced ‘changes in their perception’ of social justice counseling through these interviews. Finally, implications for counselor education and future research were discussed.

keywords
social justice, advocacy, youth counseling, social justice counseling, constructivist grounded theory
투고일Submission Date
2024-07-30
수정일Revised Date
2024-09-21
게재확정일Accepted Date
2024-10-23

logo