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논문 상세

상담관계 증진을 위한 초보상담자 대상 관계 마음챙김 프로그램의 개발 및 효과

초록

본 연구에서는 초보상담자의 상담관계 증진을 위해 상담자, 내담자, 그리고 상담관계를 포함한 다각적 측면에 주의를 기울이는 관계 마음챙김 훈련 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 프로그램 개발을 위하여 문헌연구를 바탕으로 프로그램의 목표와 내용 및 방법을 구체적으로 조직하였다. 그리고 예비 연구 및 2회의 전문가 자문을 받아 프로그램을 수정, 보완함으로써 프로그램 개발을 완성하였다. 이후 상담관계 증진을 위한 관계 마음챙김 프로그램의 효과를 검증하고자, 프로그램 전, 프로그램 시작 4주 후, 프로그램 종료 직후, 프로그램 종료 4주 후에 처치집단과 통제집단에 참여한 초보상담자와 내담자를 대상으로 설문을 실시하였다. 주 1회 3시간씩 10주 동안 총 30시간 프로그램을 시행한 후 처치집단과 통제집단을 비교하였다. 연구결과, 초보상담자의 경우, 처치집단은 통제집단에 비해 상담관계 마음챙김, 작업동맹, 상담자 태도 중 진정성 및 무조건적 존중이 증가하였고, 불안은 감소하였다. 내담자의 경우, 측정 시점과 처치조건의 상호작용 효과는 나타나지 않았으나 측정 시기별 집단을 비교했을 때 내담자가 지각하는 작업동맹과 상담자 태도 중 진정성에서 유의한 변화가 나타났다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 시사점을 논의하였다.

keywords
초보상담자, 상담자 태도, 불안, 자기효능감, 관계 마음챙김, 상담관계 증진 프로그램

Abstract

This study aimed to develop and evaluate the effectiveness of a relational mindfulness program for novice counselors in enhancing the counseling relationship. The program was systematically designed based on a literature review, refined through preliminary research, and finalized with input from two expert consultations. A survey was conducted with novice counselors and clients in the treatment and control groups at four time points: before the program, four weeks after its start, immediately after its completion, and four weeks post-program. Compared to the control group, novice counselors in the treatment group showed increased relational mindfulness, working alliance, authenticity, and unconditional regard, along with decreased anxiety. For clients, no interaction effects were found, but significant changes were observed in client-perceived working alliance and authenticity across measurement periods. The study concludes with a discussion of its limitations and implications for counseling practice and training.

keywords
novice counselors, counselor attitudes, anxiety, self-efficacy, relational mindfulness, counseling relationship enhancement programs
투고일Submission Date
2024-07-24
수정일Revised Date
2024-08-27
게재확정일Accepted Date
2024-10-15

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