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상담참여자(상담자와 내담자)의 내현적 과정에 관한 개관 연구 : 상담과정 모델의 발달을 위한 모색

Covert Processes in Counselor Client Interaction : A Review

초록

상담 과정에서 상담 참여자들의 내현적 생각이나 느낌들이 상담자와 내담자간에 서로 영향을 미치고 있음은 분명하나, 대개의 상담과정과 성과연구들은 상담의 내현적 과정에 무관심해 왔다. 그러나 상담자와 내담자의 인지과정을 강조한 Martin의 인지매개패러다임과 Hill의 상담과정모델은, 상담과정의 외현적 변인에만 관심을 가진 과정 - 성과 패러다임에 도전하였다. 두 모델은 구체적 개념과 연구방법에서 차이를 보이지만, 동일하게 <상담자의 인지 → 상담자의 행동 → 내담자의 인지 → 내담자의 행동>을 포함하는 상담 과정적 모델을 제안하여 여러 연구들을 통해 증명해 왔다. 본 개관은 각 모델의 타당성을 확인하기 위해 이루어진 연구들을 토대로 두 모델들의 개념과 방법론의 차이를 대별하여 논의한 후, 두 모델이 통합될 수 있는 가설적 상담 과정 모델을 제시하였다. 본 연구자가 제안한 가설적 상담 과정 봉합모델은, 내담자의 심리적 반응과 행동의 정보를 갖고 상담자는 적절한 상담 의도를 갖게 되고 이 의도를 전달할 수 있는 행동을 하게 된다. 그러면 다시 내담자는 적절하게 의도되어 표현된 상담자의 행동에 대해 심리적 반응과 행동을 하게 된다는 것이다. 이러한 상담자 의도와 행동에 대한 내담자의 심리적 반응과 행동의 즉각적 성과가 누적됨에 따라 회기 성과와 상담 전체 성과가 결정된다. 이를 확인하기 위해 앞으로 다루어져야 할 연구 주제들과 접근방법들이 논의되었다.

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Abstract

Most researchers in the past have not paid much attention to the covert processes in counseling, in spite of the obvious fact that counseling participants' covert feelings and thoughts, influence counseling processes. Recently, Martin's (1984) Cognitive Mediational Paradigm and Hill's(1985) counseling process model empasize counselor's and client's cognitive processes and challenge Precess-Product Paradigm, which tends to focus on overt variables in counseling process. Though Martin's and Hill's models have some difference in their concepts and methodogies, both models propose basically similar counseling process, which usually proceeds in the order of Counselor's Cognition → Counselor's Verbal Behcviors → Client's Cognition → Client's Behaviors. This review discussed results of several researches regarding the validity of the two models, comparing the two models in terms of their concepts and methods, and proposed a new counseling process model integrating the two models. According to this integrated model, counselor's accurate perception of clint's covert psychological responses and behaviors enables counselor to formulate appropiate counseling intentions, and thus the counselor becomes ready to commuunicate those intentions to the client. The communication on the part of counselor, in turn, facilitate to client's psychological reaction and communicative behaviors which will eventually result in positive counseling outcome. It is noted that accumulation of the immediate outcomes of the psychological bearing on the session effectiveness, and ultimately on the entire counseling outcome. The paper also discusses pertient research themes and some methodology for testing the hypotheses of this integrated model.

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