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상담교육방법으로서의 개인 슈퍼비젼 모델에 관한 복수 사례연구

Multiple-Case Studies of Counseling Supervision

초록

최근 한국사회에 대학, 중ㆍ고동학교, 병원, 사회복지기관, 교정기관 등에서 상담활동이 급속히 증가 하였으며, 이와 함께 상담자교육 역시 급속한 양적 중대를 보여왔다. 본 연구는 전문상담자 교육방법들 중 하나인 개인 슈퍼비젼에 관해서 소수의 복수사계연구를 시도한 것이다. 연구를 위해서 외국의 슈퍼비젼 이론 및 실천모델들이 검토되었으며 외국의 기존 모델에 의해 대학원생에 대한슈퍼비젼 사례 두 개가 분석되었다. 이 두 사례분석을 기초로 모델수정이 이루어졌는데 수정의 첫번째 요목은 슈퍼비젼의 내용이며 두번째 요목은 상담자의 전문적 발달단계이다. 결과적으로 (슈퍼비젼의 내용) x (상담자 발달단계)의 2차원적인 수퍼비젼 모델이 세워졌다. 이 새 모델에 의거해서 세번째 사례분석이 시도되었으며, 끝으로 이 새 모델을 한국의 문화적 특성과 대학원 교육체제에 비추어서 연구결과를 논의하였다.

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Abstract

Recently, there has been a rapid increase of professional counseling at a variety of institutions such as colleges, middle schools, high schools, hospitals, social work agencies, and correctional agencies, which has been followed by an increase of counselor education. The present study attempted a series of multiple-case studies regarding individual supervision, one of the most effective methods of counselor / therapist education. The supervision theories and practical models were reviewed, and two supervision cases (CASE A, B) were analyzed in terms of a supervision model that integrated supervisor's role and supervision topic. This model was then modified in terms of two different dimensions, trainee's professional development and the supervision topics relevant to the trainee's developmental stage. This new model was used to analyse another case (CASE C). Finally, cross-cultural aspects between the U.S. and Korea were discussed to examine the relevancy of the new model to the Korean culture and professional training system.

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