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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구의 첫번째 목적은 진로지도와 진로상담에 있어서 진로결정수준과 진로준비행동을 발달적인 측면에서 고찰하고 양자간의 관계를 알아보는 것이다. 이를 위해서 먼저 진로준비행동을 측정하는 도구를 만들고 이의 타당도와 신뢰도를 검증하였다. 그리고 학년의 진급에 따라서 두 측면이 실제로 발달하는 가의 여부를 고찰하고, 양자간의 관계를 탐색하였다. 두번째 목적은 진로결정수준과 진로준비행동이라는 두 차원을 중심으로하여 대학생들을 양자간에 균형을 보이는 집단과 괴리를 보이는 집단으로 구분하여 네가지 타입(A타입, B타입, C타입, D타입)을 상정하고 이의 타당성을 검증하였다. 아울러 학년의 진급에 따라서 네가지타입의 분포비율이 어떻게 변화하는 가를 알아보았다. 그리고 네가지 타입의 특성을 보다 구체적으로 알아보기 위하여 진로정 체감과 특성불안이라는 측면에서 어떻게 구별되는가를 살펴보았다. 연구방법은 대학생 879명(남학생 409명, 여학생 47명)을 대상으로 진로결정수준검사, 진로준비행동검사, 진로정체감검사, 특성불안검사를 실시한 후, 다양한 통계기법을 활용하여 분석하였다. 그결과 학년의 진급에 따라서 진로결정 수준과 진로준비행동도 높아지는 것으로 나타났고, 양자간에는 유의미한 정적 상관관계가 존재하는 것으로 드러났다. 또한 두 개념을 중심으로 대상자들을 유형화 한 결과 네가지 타입이 모두 존재하는 것으로 밝혀졌다. 아울러 학년의 진급에 따라서 네가지 타입의 분포비율에 있어서도 의미 있는 변화가 있는 것으로 드러났으며, 각 타입들은 진로정체감과 특성불안이라는 측면에서도 의미있게 구별되는 특성을 소유하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 이상과 같은 결과를 선행연구들과 관련지어서 논의한 후 상담실제에 주는 시사점에 대해서 폭넓은 논의를 전개하고 있으며, 후속연구를 위한 몇 가지 제언에 대해서도 언급하고 있다.
The present study is interested in investigating the types of career development in the Korean college students. Even if career decision has been one of the most frequently studied variables, career preparation behavior such as job search and preparing for job interview or job tests need to be investigated. When the two variables are considered at the same time, we can assume four different types of career development- (A)high career decision level and high career preparation behavior level, (B)high decision level but low preparation level, (C)low decision level but high preparation level, and (D)low decision level and low preparation level. The present study is to inquire if all the four types exist in Korean college students, and by what ratio and to inquire the relationships between the types and other varibles such as age(school year), career identity and anxiety. Eight hundred and seventy-nine students were sampled from five universities, which were randomly sampled out of thirteen national universities in Korea. A set of questionaires (Career Decision Scale, Career Preparation Behavior Scale, Career Identity Scale, Trait Anxiety Inventory) were administered in each of the five institutes. The administraters were chosen out of the professors of Education of the sampled institues, who volunteered to cooperate with the project. And the statistical techniques of frequency analysis, ANOVA, Duncan's method for multiple comparisions, correlation analysis, and crosstabs using SPSS/PC+ were used to examine the research problems in this study. The results of the present study were as follows- (l)The career decision level and career preparation behavior change in accordance with the age(school year) of the college students. They develop as the students go to the higher class in college. (2) Actually, all the four types of students were found among the college students (A type : 46, 15.7%, B type: 29, 9.9%, C type: 95, 32.4%, D type : 123, 42.9%). (3)Among freshmen and sophomores, over fifty percent of students are categorized as D type and only about ten percent are A type. But, the juniors and seniors are quite different from the younger students. (4)Each subtype has a unique characteristics in relation to the career decision level, career preparation behavior, career identity, and trait anxiety. Despite some limitations, this study provides rather strong empirical data against the uniformity myth for the career indecision, which has clear implications for the researchers and practitioners. And we suggest a need to replicate, but especially refine, the results by means of utilizing more clearly definded samples and variables that better differentiate. The extensive assessment across more specific populations and broad areas of functioning should allow the development of appropriate and individualized treatment plans.