ISSN : 1229-0688
진로의식은 일순간에 성숙되는 것이 아니고, 여러 단계의 발달과정을 거쳐야 한다. 즉, 진로에 대한 지식이나 태도와 기능은 어릴 때부터 발달하기 시작하여 청년기에 이르러 성숙해진다는 것을 의미한다. 이러한 진로의식 발달이론은 모든 연령층의 발달특징과 발달과업을 구체적으로 밝히고 있다는 점에서 비교적 포괄적이며, 또한 진로교육의 목표와 내용선정에도 많은 시사점을 던져주고 있다. 본 연구는 진로의식성숙이라는 개념을 정립하고, 이를 측정하여 적절한 진로지도를 실시하는 것이다. 그러나 우리 나라의 많은 대학생들은 진로의식 성숙에 필요한 경험과 정보부족, 그리고 부모, 학교로부터의 적절한 진로지도의 부족으로 인하여 각 발달단계에서 이룩해야 할 과업을 이해하지 못한 채 어느 한 순간에 진로결정을 하는 경우가 많다. 뿐만 아니라 진로의식성숙에 영향을 미치는 변인들 가운데 학교성적, 장래의 교육계획, 부모의 학력 그리고 사회경제적 수준도 선행연구에서 일관된 결과가 나타나지 않고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 대학생들을 대상으로하여 일의 가치관과 진로의식 성숙에 영향을 미치는 변인들과 진로의식 성숙과의 관계를 규명하여, 우리 나라 대학생들의 진로지도 및 상담 프로그램을 제시하고자 한다. 본 연구의 결과는 대학생의 일에 대한 가치관과 진로의식성숙의 연구에서, 성별에 따른 일에 대한 가치 척도에서 선행연구와는 달리 성역할에 일치하지 않는 현상이 나타났다. 따라서 이 결과를 활용하고, 일에 대한 가치관을 꾸준히 평가한다면, 진로선택에 대한 전통적인 남녀차별의 지양하는 방법을 모색할 수 있다. 또 대부분의 연구결과 진로의식성숙 척도의 하위영역에서 대학생들간의 학년차는 나타나지 않았는데, 이는 연구대상이 비교적 같은 수준의 진로발달 단계에 속해 있음을 대변하여 준다. 진로의식성숙에 영향을 미칠 수 있는 변인들(학교성적, 장래 교육계획, 부모의 학력, 사회경제적 수준)과 진로의식성숙 간의 연구에서 이들 변인들이 성별, 학년별 분석에서 강한 영향을 미치
This study examined the relationship of career maturity to work values, in an effort to better understand the structure of values associated with career maturity. Two hypotheses were investigated- (1) Career maturity is positively related to differentiation of work values within subjects. (2) Career maturity is positively associated with intrinsic work values and negatively asscxziated with extrinsic work values. The samples consisted of 877 subjects, 316 males and 561 females. The subjects were administered the Career Maturity Inventory and the Work Values Inventory (WVI). On the basis of item content and statements in the manual of the WVI, the investigator grouped the 15 scales of the WVI into two categoriesintrinsic work values and extrinsic work values. For males and females, the correlation between career maturity and work values variance was not significant. The possibility of the males being less career mature than the females was examined. Further comparisons were made between males and females on the WVI scales. Females were higher than males on Surrounding(p<.05) and males were higher than females on Altruism(p<.01), and Creativity(p<.05). None of the intrinsic work values were positively associated with career maturity for females, while for males two intrinsic work values were positively associated with career maturity. The results of this lend partial support to the hypothesis that career maturity is positively associated with the degree of patterning of work values. The results of this study suggest that counseling with females, which focuses on value clarification and differentiation, may be helpful in furthering the development of career maturity. Counseling which promotes the patterning of work values, may engender a more highly differentiated and clearer sense of identity. Career immaturity and identity diffusion may then develop into career maturity and a firmer sense of identity.