21st century is called as a knowledge based society. It means that a society has to build an efficient information system to store and retrieve their knowledge and information. I think a school library is a base educational institution to teach information skill and a student has to be trained very well to treat information in 21st century. However school library has not been developed enough in Korea, and so I suggest the strategy of school library development for the new millennium. For the purposes, I divide the environmental elements of school library into two parts -external and internal elements of school library environment- and examine them to suggest some policies. Even though the suggestions are still a little fantastic in the situation of scl~ml library in Korea, they should bc objects to be achieved in someday.
최성진. .
박은주. 디지털출판과 전자책.
전석호. .
한윤옥. (1995). 학교도서관의 협동교수프로그램에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 29, 257-279.
한윤옥. (1998). 열린교육을 위한 학교도서관의 활용에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 32(2), 233-257.
Dubber, Geoffrey. (1989). Teachers and librarian-Working together with resource based learning-The challenges and the difficulties. Public Library Journal, 4(5).
Svane-Mikkelsen, Jorgen. .
박용두. 학교도서관의 정책 어떻게 할 것인가?.
오두범. .
고도정보화 추진연구팀(옮김). .
선우동훈;박기순;김희진(엮음). .
변우열. (1999). 학교도서관의 마케팅전략. 한국도서관 정보학회지, 30(3), 151-173.
변우열. (1993). 학교도서관 관계법령의 제문제. 도서관문화, 34(4), 11-24.
이덕주. (1999). 영어과 한선생 이번 학기엔 국어 좀 가르치죠?. 함께 여는 국어교육, (가을호), 192-210.
김정근. .
학교도서관의 멀티미디어화 연구팀. 학교도서관의 멀티미디어화에 관한 연구.
허병두. (1997). 학교도서관 운영 프로그램 연구. 도서관, 52(4), 182-220.
매일경제 지식프로젝트팀. .
함명식. (1997). 정보와 매체교과를 통해서 보는 사서교사, 실기교사(사서)의 교육적인 역할-적극적 참고봉사로서의 정보와 매체교육-. 도서관, 52(4), 143-181.
정익준. .
김종성. .
한국도서관협회. 국민독서문화진흥을 위한 독서서지정보 시스템 개발.