바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

아동교육을 위한 공공도서관의 역할 : 미국보스턴주변 공공도서관 프로그램 관찰조사를 중심으로

Roles of the Public Library for Children Education : Observation Survey on the Public Libraries in Boston and its Vicinity

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2004, v.35 no.2, pp.393-414
임형연 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

전통적으로 도서관의 역할은 자료보존기능과 자료제공기능이 강조되어 왔다. 그러나 현대사회에서 공공도서관의 역할은 학습의 장으로서 그들의 문화적 교육적 활동을 지원하는 소프트웨어적 기능이 강조되고 있다. 현대 산업사회에서는 일생을 통하여 다양한 형태의 비형식적 학습이 필요하며 그 기능에 대한 도서관의 비중은 커지고 있다. 본 연구의 관찰대상이 된 미국 공공도서관의 특징은 아동에 대한 다양한 교육프로그램을 통한 교육적 역할이었다. 이들 공공도서관은 아동교육의 주체자로서 프로그램을 개발하고 아동교육의 장으로서 스스로 주도해가고 있었다. 앞으로 공공도서관은 교육의 장으로서 지역사회와 일체감 있는 공동체기능이 더욱 강조되어져야 한다.

keywords
public library, children's library, informal education, children's educational program, 공공도서관, 아동도서관, 비형식적 교육주체, 아동 교육프로그램, public library, children's library, informal education, children's educational program

Abstract

Traditional role of library is focused on the book collection and its reference service. However, library should be stressed the need of educational activity in the future. This study described to classify the roles of public library, which are book collecting and its reference services, educational activities, event place service for region community. Observation survey on the public libraries in Boston and its Vicinity shows that public libraries have various children's programs and they are getting more important roles. Public libraries of case study have done not only the roles for reference service space but also the informal lifelong education institute for region community. Library as the informal lifelong education institute deserve special emphasis on the development of education program.

keywords
public library, children's library, informal education, children's educational program, 공공도서관, 아동도서관, 비형식적 교육주체, 아동 교육프로그램, public library, children's library, informal education, children's educational program

참고문헌

1.

(1998.) 왜 구성주의인가, 문음사

2.

(1981.) 김세익. 도서관과 사회. 서울, 한국도서관 협회

3.

(2001.) 교육의 이론적 이해-인간과 교육, 학지사

4.

(2002.) 교육의 종합적 이해, 교육과학사

5.

황학영의 교육심리학,

6.

(2002.) これからの書館, 靑弓社

7.

(2003.) 生涯學習槪說, 勉誠出版

8.

(1990.) 戶田愼一. 書館學硏究入門領域と展開. 일본 日本書館協會,

9.

(2003.) 敎育には何ができないか, 春秋社

10.

(1997) A "New Deal" for Libraries in the Digital Age?,

11.

Minds in Museum and Libraries The Cognitive Management of Cultural Institutions,

12.

(1973.) Hilip H. Nonformal Education for Rural Development International Center for Educational Development,

13.

(2003) The Public Children's Librarian As Educator,

14.

(1916.) J. Democracy and Education. New York, Macmillan Co.

15.

(1998.) Planning for Results : A Public Library Transformational Process, ALA

16.

(2003) 문헌정보학개론,

17.

(1992.) Change and Challenge in Library and Information Science Education,

18.

(1996.) 삐아제식 유아교수 방법, 교육과학사

19.

(1997) Volunteerism as the Seedbed of Democracy : The Educational Thought and Practice of Guy Henson of Nova Scotia,

20.

(1998) Redesigning the University Library in the Digital Age,

한국도서관·정보학회지