바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

초등학생 독서교육을 위한 도서관 협력방안에 관한 연구 -공공도서관의 학교도서관 지원을 중심으로-

A Study on the Library Cooperation for Reading Education -Public Library as the Main Supporter for School Libraty -

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2004, v.35 no.3, pp.95-117
이경민 (숭의여자대학)

초록

본 연구에서는 초등학생 독서 패러다임의 변화를 기반으로 공공도서관과 학교도서관의 협력방안을 제시하고자 한다. 선행된 연구를 통해 초등학생 독서교육에 대한 이론적 고찰을 하고, 초등학생 독서실태 분석을 통해 독서 패러다임의 변화를 제시한다. 노원구 소재 초등학교 학교도서관 현황 및 협력 현황 분석을 통해 공공도서관과 학교도서관의 협력방안 모델로 노원어린이도서관의 학교도서관 협력방안 프로젝트를 제시하고 결론을 맺고자 한다.

keywords
reading education, school library, public library, reading paradigm, reading education, school library, public library, reading paradigm, 독서실태, 학교도서관, 공공도서관, 독서지도, 독서교육, 독서 패러다임

Abstract

95 -In this study it is to suggest a support plan between public libraries and school libraries for elementary school reading paradigm shift. Reviewing existing study contents, this is to examine elementary school reading education theoretically, and to present paradigm shift through analysis on elementary school children's reading status.By means of analysis on status of elementary school library and it's cooperation in Nowon-Ku, it is to suggest school library support project of the Nowon Children's Library as the model of support plan between public library and school library.

keywords
reading education, school library, public library, reading paradigm, reading education, school library, public library, reading paradigm, 독서실태, 학교도서관, 공공도서관, 독서지도, 독서교육, 독서 패러다임

한국도서관·정보학회지