바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

사서교사의 직무적응 저해요인과 극복방안에 관한 문화기술적 연구- 대구 경북 지역을 중심으로 -

An Ethnographic Study on the Occupational Socialization Process of School Library Media Specialist in Korea- With Special Reference to Daegu and Gyeongsangbukdo -

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2005, v.36 no.1, pp.237-268
김종성 (계명대학교)

초록

이 연구는 사서교사들이 직무에 적응하는 과정에서 만나는 어려움의 내용과 그 원인을 규명하고 해결방안을 모색하였다. 대구와 경북지역의 사서교사들을 대상으로 심층면접하고 일상의 기록을 통해 사서교사들이 생활하는 학교사회의 문화적 구조와 특성을 재구성하여 사서교사가 효과적으로 직무에 적응해 들어가는 데 방해가 되는 조건들에 대해 탐구하였다. 사서교사들이 학교 현장에 잘 적응하여 효과적으로 기능을 수행하기 위해서는 교직 문화의 개선과 더불어 사서교사 양성 과정의 개선이 요망된다고 할 수 있다.

keywords
사서교사, 교직사회화, 학교도서관, School Library Media Specialist, Occupational Socialization Process, School Library, School Library Media Specialist, Occupational Socialization Process, School Library

Abstract

This study scrutinize the occupational socialization process of school library media specialists through ethnographic materials with special reference to newly appointed in Daegu and Gyeongsangbukdo area. For the study researcher took in-depth interview with 38 media specialists and analyzed everyday life records appeared on the cyber communities of media specialists. The results show that most media specialist often experience discord with the institutional systems and have difficulties doing their jobs. The culture of school society is often full of conflict and many media specialists do not have firm identification with their jobs.

keywords
사서교사, 교직사회화, 학교도서관, School Library Media Specialist, Occupational Socialization Process, School Library, School Library Media Specialist, Occupational Socialization Process, School Library

한국도서관·정보학회지