바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

디자인분야 정보문해 교육방법 및 내용에 관한 연구

A Study on the Methods and Contents of Information Literacy Instruction for Undergraduate Students in Design Discipline

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2006, v.37 no.1, pp.239-259
김순희 (한국디자인진흥원)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 디자인분야 대학생의 핵심 정보문해능력을 향상시키기 위한 디자인분야 정보문해 프로그램 모형을 개발하기에 앞서 정보문해 교육방법과 내용을 조사 분석하고자 하는 것이다. 고등교육 정보문해 기준과 모형 및 정보문해 프로그램에 대한 비교분석과 국립미술디자인학교협회(NASAD)의 디자인분야 학사학위 프로그램을 위한 기준과 지침의 분석에 대한 이론적 고찰을 바탕으로 델파이 조사를 통해 디자인분야 정보문해 교육방법과 내용에 대한 디자인 전문가의 견해를 조사 분석하였다. 연구결과 디자인분야는 디자인학과 요청에 의한 도서관 전문사서의 디자인 정보문해 교육을 가장 선호하였으며, 학습 및 실제 상황에 적용할 수 있도록 디자인-특정 컨텐츠와 정보탐색 프로세스에 기반을 두고, 디자인분야 특정 도구, 자원을 상세히 제시하는 정보문해 교육을 요구하고 있는 것으로 분석되었다.

keywords
Design Discipline, Information Literacy, Instruction Methods and Contents, Design Information Literacy Instruction Model, Design-Specific Core Information Literacy Competencies, Nasad Standards & Guidelines, Delphi Survey, Design Discipline, Information Literacy, Instruction Methods and Contents, Design Information Literacy Instruction Model, Design-Specific Core Information Literacy Competencies, Nasad Standards & Guidelines, Delphi Survey, 디자인분야, 정보문해, 교육방법과 내용, 디자인분야 정보문해 프로그램 모형, 디자인 특정 핵심 정보문해능력, 국립미술디자인학교협회의 기준과 지침, 델파이 조사

Abstract

The purpose of this study is to analyze the methods and contents of information literacy instruction before the developing of Information Literacy Program Model that can improve information literacy competencies of undergraduate students in design discipline. After the literature review on the comparative analysis of national standards & program for higher education and the NASAD standards & guidelines, This research analyzed the methods and contents of the information literacy Instruction by the Delphi Survey. As a result of Delphi Survey, the research found out that design discipline preferred Hands-on design-specific instruction by professional librarian at the request of a department and required design-specific information literacy instuction based on the structure of knowledge and information-seeking practices within the design discipline, and providing design-specific tools, resources to helping students apply in learning and actual situation.

keywords
Design Discipline, Information Literacy, Instruction Methods and Contents, Design Information Literacy Instruction Model, Design-Specific Core Information Literacy Competencies, Nasad Standards & Guidelines, Delphi Survey, Design Discipline, Information Literacy, Instruction Methods and Contents, Design Information Literacy Instruction Model, Design-Specific Core Information Literacy Competencies, Nasad Standards & Guidelines, Delphi Survey, 디자인분야, 정보문해, 교육방법과 내용, 디자인분야 정보문해 프로그램 모형, 디자인 특정 핵심 정보문해능력, 국립미술디자인학교협회의 기준과 지침, 델파이 조사

한국도서관·정보학회지