본 연구의 목적은 초중고등학교의 통합교육환경에 적합하도록 장애인 편의시설을 갖춘 무장애 학교도서관을 디자인하는 필요한 방향과 지침을 제시하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 먼저 우리나라와 미국을 중심으로 공공기관의 장애인 편의시설 설치와 관련된 법률과 기준을 조사분석한 다음에, 학교도서관의 특성에 맞는 14가지의 편의시설을 선정하였다. 그리고 최종적으로 이렇게 선정된 편의시설별로 무장애 학교도서관의 디자인 지침을 제시하였다.
This study is to design the barrier-free school library facilities for the disabled students. To achieve this goal, the laws, guidelines, and checklists in Korea and USA, concerning the accessible facilities for the disabled, are collected, researched and analysed. The 14 types of the accessible facilities which are suitable for the barrier-free school library are selected. On the barrier-free school library design, the guidelines of these selected facilities are presented as the result.