바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구

A Study on the Model of Library Assited Instruction Based on Information Activities

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2006, v.37 no.2, pp.25-46
이병기 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

도서관활용수업은 학교도서관의 다양한 자료를 활용하고, 사서교사의 도움을 받을 수 있다는 점에서 일반 교실 수업과 구별된다. 따라서 도서관활용수업은 학생들이 학교도서관에서 정보자료를 이용하는 활동과 관련어 있으며, 사서교사가 도서관활용수업 시간에 학생들의 정보활동을 어떻게 지원하고, 도와줄 것이냐에 중점을 두어야 한다. 이에 본 연구에서는 정보활용과정의 모형을 비교분석하여 학생들이 수행하는 정보활동을 추출하고, 이 정보활동을 바탕으로 도서관활용수업 모형(정보제시-안내형, 정보탐색-정리형, 정보분석-해석형, 정보종합-표현형, 정보탐구-프로젝트형, 정보탐구-토론형)을 제시하였다. 본고에서 제안한 도서관활용수업 모형은 실제 수업이 이루어지는 과정을 고려하여 수업 준비 및 계획, 도입, 전개, 정리로 구분하여 구조화 하였다. 또한, 각 단계별로 도서관활용수업에 참여하는 주체 즉, 교과교사와 사서교사, 학생이 수행해야 할 각각의 역할과 활동으로 구분하여 제시하였다.

keywords
School Library, Library Assisted Instruction, Information Activities, Instructional Model, Cooperative Instruction in School Library, School Library, Library Assisted Instruction, Information Activities, Instructional Model, Cooperative Instruction in School Library, 학교도서관, 도서관활용수업, 정보활동, 수업모형, 도서관협력수업

Abstract

LAI(Library Assited Instruction) distinguished from classroom instruction viewpoint of use of school libraries's material and collaborative with teacher librarian. Thus LAI must be emphasized student's information activities and teacher librarian's support activities. This study is supposed to LAI model (information presentation-guide type, information search-organization type, information analysis- interpretation type, information synthesis-representation type, information query-projects type, information query-discussion type) based on student's information activities. The student's information activities were derived from the model of information use process. The Model of proposed LAI is constructed the role of classroom teacher, teacher librarian, student and the process of LAI process.

keywords
School Library, Library Assisted Instruction, Information Activities, Instructional Model, Cooperative Instruction in School Library, School Library, Library Assisted Instruction, Information Activities, Instructional Model, Cooperative Instruction in School Library, 학교도서관, 도서관활용수업, 정보활동, 수업모형, 도서관협력수업

한국도서관·정보학회지