본 연구는 국내 광역시도 교육청 웹기반 교수학습지원센터에서 제공하고 있는 디지털참고봉사의 현황을 이해하기 위하여 전국적인 조사를 수행하여 분석하였다. 2006년 7월 3일부터 7월 15일까지 직접 접속을 하여 참고봉사 제공관련 특성과 참고질문응답 기록을 통해 데이터를 수집하였다. 전국의 16개 광역시도 교육청 교수학습지원센터 중 13개 센터가 디지털참고봉사를 제공하는 것으로 나타났으며, 디지털참고봉사 실시여부, 인터페이스 접근 수준, 디지털참고봉사 명칭, 디지털참고봉사 커뮤니케이션 도구, 참고질문수, 참고질문 유형, 응답비율, 질문 답변자 유형을 분석하였다. 현황과 문제점이 도출되었고 교수학습지원센터의 디지털참고봉사가 확립되기 위한 방향을 제시하였다.
Examinations and analysis were done to understand the digital reference services of the Teaching & Learning Aid Centers under 16 metropolitan city and provincial offices of education. The data used were collected from July 3, 2006 to July 15, 2006 by the direct contacts on their main homepages and recording the question and answer transcripts. It was proven that 13 of the 16 Teaching & Learning Aid Centers have done the reference services. In this study, several characteristics-whether the digital reference service was done or not, interface access level, its title, its communication tool, reference question number, reference question style, answer rate, etc-were analyzed. Tips for the future development were provided on the basis of the inadequacies and other findings revealed through this study.