본 연구에서는 독서 준비성 요인을 이론적으로 고찰하고, 여타의 전문가 집단 또는 상업적 벤더에 의해 개발운영되고 있는 웹 기반 독서 준비성 측정 시스템을 살펴보았다. 그런 다음 이를 토대로 토털 개념의 웹 기반 독서 준비성 측정 시스템을 제안하였다. 이 같은 연구는 독서 준비성 측정 시스템을 운영하고 있는 도서관에는 이를 재점검하는 기회를 갖게 하고, 도입하지 않은 도서관에는 그 방향을 설정하는데 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
In this study, the factors of reading readiness were investigated theoretically and the web-based measurement systems for reading readiness that were developed and operated by the experts or the commercial vendors were examined. On the basis of the results examined, the web-based comprehensive measurement system for reading readiness was proposed. It's expected that this study will give libraries with such systems a chance to evaluate their systems and will do much for libraries' ability to plan their desired system.