바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

웹 기반 독서 준비성 측정 시스템 개발 연구

A Study on the Development of Web-based Measurement System for Reading Readiness

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2006, v.37 no.3, pp.309-324
이종문 (경성대학교)

초록

본 연구에서는 독서 준비성 요인을 이론적으로 고찰하고, 여타의 전문가 집단 또는 상업적 벤더에 의해 개발운영되고 있는 웹 기반 독서 준비성 측정 시스템을 살펴보았다. 그런 다음 이를 토대로 토털 개념의 웹 기반 독서 준비성 측정 시스템을 제안하였다. 이 같은 연구는 독서 준비성 측정 시스템을 운영하고 있는 도서관에는 이를 재점검하는 기회를 갖게 하고, 도입하지 않은 도서관에는 그 방향을 설정하는데 기여할 수 있을 것으로 기대된다.

keywords
Reading, Reading Readiness, Reading Education, Measuring System for Reading Readiness, 독서, 독서 준비성, 독서교육, 독서 준비성 측정 시스템, Reading, Reading Readiness, Reading Education, Measuring System for Reading Readiness

Abstract

In this study, the factors of reading readiness were investigated theoretically and the web-based measurement systems for reading readiness that were developed and operated by the experts or the commercial vendors were examined. On the basis of the results examined, the web-based comprehensive measurement system for reading readiness was proposed. It's expected that this study will give libraries with such systems a chance to evaluate their systems and will do much for libraries' ability to plan their desired system.

keywords
Reading, Reading Readiness, Reading Education, Measuring System for Reading Readiness, 독서, 독서 준비성, 독서교육, 독서 준비성 측정 시스템, Reading, Reading Readiness, Reading Education, Measuring System for Reading Readiness

한국도서관·정보학회지