본 연구는 이용자 교육을 받아 본적이 없는 학부 신입생들의 대학도서관 사이트에 관한 인식을 조사, 분석하였다. 연구는 한성대학교 학부 신입생들을 대상으로 하였는데, 자료수집과정에서 식별된 인식은 도서관 홈페이지의 부분별 기능에 대한 연구대상자들의 불확신성, 어려움, 혼란, 의문점 등을 보여주고 있다. 연구결과는 도서관 사이트 이용과 관련, 신입생들의 부족한 관련지식 및 탐색기술과 더불어, 시스템 상의 미흡한 점을 보여준다. 이러한 발견 점을 토대로 이용자 교육 및 시스템 인터페이스 등의 개선을 위한 시사점을 제시하였다.
This study examined the perceptions of freshmen students on the use of a university library site. The students were in the beginning month of their undergraduate program in Hansung University without being taught a formal library instruction session. The results show users experienced uncertainty, difficultly, confusion and anxiety while they were interacting with various functions of the library site. The findings revealed that the users' perceptions were originated from: (1) the insufficiency of the students' knowledge and skills related to library use and (2) the inadequacy of the library system features, in particular its interface features. Based on the findings, implications to improve library instructional services and system interfaces are suggested.
김경미, (2002) 대학도서관 이용자교육의 활성화 방안,
남태우, (2003) 정보이용교육 활성화 전략: 주제별 운영 대학도서관을 중심으로,
노동조 ; 민숙희, (2006.6) 도서관의 학술정보 이용교육방법이 피교육자의 학술정보 서비스 이용법에 대한 인지도에 미치는 영향: 상명대학교 도서관의 사례를 중심으로,
박준식, (2001) 21세기의 대학사서 어떤 역할을 수행할 것인가 - 21세기 대학사서의 역할모델,
장덕현, (2002.3) 대학도서관 이용자교육 연구의 동향과 논점,
유재옥, (1998.12) 온라인목록이용자의 주제탐색행태에 관한 연구,
유재옥, (2000.6) 온라인목록 사용자 인터페이스에 관한 연구 탐색실패요인을 중심으로,
유재옥, (2002.3) 웹 기반 대학도서관서비스의 사용편리성에 관한 연구,
유재옥, (2004.3) 대학도서관 이용자교육이 이용자의 학술정보 이용능력항샹에 미치는 영향,
이창수 ; 김신영, (2003.3) 정보이용능력 교육 프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안연구,
이춘실, (2005.3) 도서관 정보이용교육: Cyber 강좌 개발과 실제운영,
Kim, Yang-woo. , (2004.) Typology of User Uncertainty in the selection of Web Search Terms: Insight into the Information Seeking Context of Scholarly Researchers in the Field of Science, Rutgers University
Shapiro,Jeremy J, (1996) Information Literacy as a Liberal Art,
Strauss, A., , (1990.) Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques, SAGE Publications
Strauss, A., , (1998.) Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory(2nd ed.), SAGE Publications