바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관 평생학습활동의 성찰과 향방

Reflection and Direction of Lifelong Learning Activities in the Public Libraries of Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2006, v.37 no.4, pp.45-66
윤희윤 (대구대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

모든 공공도서관은 지식정보센터와 게이트웨이로서의 정체성을 기반으로 개인과 집단에게 평생학습, 문화활동, 정보해득력 등을 제공해야 한다. 이러한 당위성에 입각하여 본 연구는 국내 공공도서관의 평생학습활동을 성찰하고 바람직한 지향성을 모색하였다. 미래의 공공도서관은 핵심역량과 평생학습의 연계성을 강화하고, 디지털 정보해득력을 제고시키는 프로그램을 개설하며, 특히 소외계층인 장애인과 노령자의 정보격차를 해소하기 위한 평생학습프로그램을 개발제공해야 한다.

keywords
Lifelong Learning Activities, Lifelong Education, Public Library, Information Literacy, Digital Divide, Lifelong Learning Activities, Lifelong Education, Public Library, Information Literacy, Digital Divide, 평생학습활동, 평생교육, 공공도서관, 정보해득력, 정보격차

Abstract

The public library is the local centre of information, the gateway to knowledge. Based on these identities, the public libraries should provide a basic condition for lifelong learning, cultural activities, and information literacy skills of the individual and social groups. The purpose of this paper is to reflect the lifelong learning activities of public libraries and suggest it's directions in Korea. The lifelong learning of public libraries for the future needs to focus on a closer connection with library core competences, supporting information literacy, reducing and bridging the digital divide for individuals with disabilities and the aged.

keywords
Lifelong Learning Activities, Lifelong Education, Public Library, Information Literacy, Digital Divide, Lifelong Learning Activities, Lifelong Education, Public Library, Information Literacy, Digital Divide, 평생학습활동, 평생교육, 공공도서관, 정보해득력, 정보격차

한국도서관·정보학회지