청소년의 정신건강 증진을 위한 독서치료 프로그램
Bibliotherapy Programs for Promoting the Mental Health of Adolescents
한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.1, pp.277-298
https://doi.org/10.16981/kliss.38.1.200703.277
김수경
(부산대학교)
김수경.
(2007). 청소년의 정신건강 증진을 위한 독서치료 프로그램. 한국도서관·정보학회지, 38(1), 277-298, https://doi.org/10.16981/kliss.38.1.200703.277
초록
청소년기는 정신장애의 결정적 시기로서, 학교에서 보내는 시간이 대부분인 중고등학생을 가르치는 교사들은 청소년들에게 ‘의미있는 타인’으로서 중요한 사회적 지지원의 하나이다. 이 연구는 청소년의 정신건강을 도모하기 위해 학교중심의 예방 프로그램의 하나로서 교사 대상 독서치료 프로그램을 개발하는 것이 목적이다. 이 연구에서는 교사를 위해 두 가지 프로그램을 구안하였다. 하나는 생활인으로서 교사, 다른 하나는 청소년의 의미있는 타인으로서 교사를 위한 독서치료 프로그램을 제시하였다.
- keywords
-
Adolescent,
Mental Health,
Bibliotherapy Program,
School-Based Prevention Program,
Teacher,
청소년,
정신건강,
독서치료 프로그램,
학교 중심 예방 프로그램,
교사,
Adolescent,
Mental Health,
Bibliotherapy Program,
School-Based Prevention Program,
Teacher
Abstract
Adolescence is a critical period of mental disorder. A teacher, as a significant other, is an important social supporter for adolescents. The purpose of this study is to develop bibliotherapy programs for teachers as a school-based prevention program which helps improve the mental health of adolescents. Two programs are designed for teachers. One is for a teacher as an ordinary person in his/her daily life and the other is for a teacher as a significant other of adolescents.
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Adolescent,
Mental Health,
Bibliotherapy Program,
School-Based Prevention Program,
Teacher,
청소년,
정신건강,
독서치료 프로그램,
학교 중심 예방 프로그램,
교사,
Adolescent,
Mental Health,
Bibliotherapy Program,
School-Based Prevention Program,
Teacher