바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

청소년의 정신건강 증진을 위한 독서치료 프로그램

Bibliotherapy Programs for Promoting the Mental Health of Adolescents

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.1, pp.277-298
https://doi.org/10.16981/kliss.38.1.200703.277
김수경 (부산대학교)

초록

청소년기는 정신장애의 결정적 시기로서, 학교에서 보내는 시간이 대부분인 중고등학생을 가르치는 교사들은 청소년들에게 ‘의미있는 타인’으로서 중요한 사회적 지지원의 하나이다. 이 연구는 청소년의 정신건강을 도모하기 위해 학교중심의 예방 프로그램의 하나로서 교사 대상 독서치료 프로그램을 개발하는 것이 목적이다. 이 연구에서는 교사를 위해 두 가지 프로그램을 구안하였다. 하나는 생활인으로서 교사, 다른 하나는 청소년의 의미있는 타인으로서 교사를 위한 독서치료 프로그램을 제시하였다.

keywords
Adolescent, Mental Health, Bibliotherapy Program, School-Based Prevention Program, Teacher, 청소년, 정신건강, 독서치료 프로그램, 학교 중심 예방 프로그램, 교사, Adolescent, Mental Health, Bibliotherapy Program, School-Based Prevention Program, Teacher

Abstract

Adolescence is a critical period of mental disorder. A teacher, as a significant other, is an important social supporter for adolescents. The purpose of this study is to develop bibliotherapy programs for teachers as a school-based prevention program which helps improve the mental health of adolescents. Two programs are designed for teachers. One is for a teacher as an ordinary person in his/her daily life and the other is for a teacher as a significant other of adolescents.

keywords
Adolescent, Mental Health, Bibliotherapy Program, School-Based Prevention Program, Teacher, 청소년, 정신건강, 독서치료 프로그램, 학교 중심 예방 프로그램, 교사, Adolescent, Mental Health, Bibliotherapy Program, School-Based Prevention Program, Teacher

한국도서관·정보학회지