바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

국가수준의 교육과정과 연계한 정보활용교육과 도서관활용수업의 제도화

Institutionalization of Information Literacy Instruction and Library Assited Instruction Considering National Level Curriculum

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.1, pp.443-462
https://doi.org/10.16981/kliss.38.1.200703.443
이병기 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 국가수준의 교육과정에 정보활용교육을 위한 “도서관과 정보활용” 교과를 삽입하고, “도서관과 정보활용” 교과의 교육과정에 도서관활용수업 및 도서관협력수업에 관한 사항을 명시함으로써 정보활용교육과 도서관협력수업을 제도적으로 정착시킬 수 있는 방안을 제시하였다. 제7차 교육과정의 교과별 교육과정에 맞춰 교과의 성격, 교과의 목표, 내용 체계, 교수-학습 방법, 평가 방법, 도서관협력체계 등 6개 항목으로 나누어 도서관협력수업을 포함한 “도서관 정보활용” 교과의 교육과정 시안을 제시하였다.

keywords
School Library, Information Literacy Instruction, Curriculum, Library Assited Instruction, Cooperative Instruction in School Library, School Library, Information Literacy Instruction, Curriculum, Library Assited Instruction, Cooperative Instruction in School Library, 학교도서관, 정보활용교육, 교육과정, 도서관활용수업, 도서관협력수업

Abstract

This study is supposed to institutionalization's strategies of information literacy instruction(LAI) and library assited instruction considering national level curriculum. The national level curriculum is composed five elements with subjects matter's goal, objects, instructional contents, teaching & learning method, evaluation. Supposed curriculum added cooperative system ‘library and information use’ subject between other subject, it composed of total 6 elements.

keywords
School Library, Information Literacy Instruction, Curriculum, Library Assited Instruction, Cooperative Instruction in School Library, School Library, Information Literacy Instruction, Curriculum, Library Assited Instruction, Cooperative Instruction in School Library, 학교도서관, 정보활용교육, 교육과정, 도서관활용수업, 도서관협력수업

한국도서관·정보학회지