바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

대학도서관의 웹 기반 정보활용능력 교육 수용요인 분석

Analysis on Factors to Acceptance of Web-Based Information Literacy Instruction in University Libraries

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.4, pp.117-144
https://doi.org/10.16981/kliss.38.4.200712.117
김연례 (전주교육대학교)
강혜영 (전북대학교)

초록

이 연구는 지식정보사회에서 정보기술의 발전과 인터넷의 확산에 따라서 교육 패러다임 자체를 변환시키고 있는 웹 기반 교육이 정보활용능력 교육 분야에서 연구가 활성화되어야 함은 물론, 정보사회의 생존기술로 대두되고 있는 정보활용능력이 대학도서관의 교육영역으로 개발 및 운영되어져야 함에 연구의 필요성을 두었다. 이에 정보기술수용모형 이론의 인지된 유용성, 인지된 용이성, 수용의도, 웹 기반 교육의 연결성, 반응성, 도서관 조직의 직무관련성, 지원, 정보활용능력 교육의 ACRL 기준 영역, 효과성 등을 주요변수로 도출하여 이론적 연구모형을 개발하였다. 이 이론적 연구모형을 바탕으로 실증적 연구를 수행하여 대학도서관의 웹 기반 정보활용능력 교육 수용의 영향 요인을 제시하였다.

keywords
Web-based Education, Information Literacy Instruction, Information Acceptance Model, University Library, Web-based Education, Information Literacy Instruction, Information Acceptance Model, University Library, 웹 기반 교육, 정보활용능력 교육, 정보기술수용모형, 대학도서관

Abstract

This study examines the web-based education which is changing the educational paradigm itself according to the development of IT and the spread of Internet in the IT society and the information literacy which have been emerging as survival techniques. Based on Technology Acceptance Model that provides useful theoretical foundations for analyzing the factors influencing acceptance IT, it determined the factors influencing of accepting the information literacy instruction as follows: perceived usefulness; perceived ease of use; connectivity; reactivity of web-based education; job relevance; university library' support; ACRL standards and effects of the information literacy instruction. This paper confirmed the influences of these factors of accepting the web-based information literacy instruction through empirical study. I have suggested factors affecting the acceptance of web-based information literacy instruction by conducting positive researches on how these factors influence the acceptance of web-based information literacy instruction of university libraries.

keywords
Web-based Education, Information Literacy Instruction, Information Acceptance Model, University Library, Web-based Education, Information Literacy Instruction, Information Acceptance Model, University Library, 웹 기반 교육, 정보활용능력 교육, 정보기술수용모형, 대학도서관

한국도서관·정보학회지