본 연구는 한국의 대학생들에게 실시하고 있는 동일한 내용의 정보이용교육 프로그램을 외국인 학생들에게 적용하여 교육 효과를 분석하였고 만족도와 요구도를 파악하였다. 연구결과 교육효과는 있었지만, 교육 후에도 여전히 학술정보 이용 지식의 평균값은 높지 않았다. 하지만 외국인 학생들의 정보이용 교육에 대한 만족도는 높으므로 외국인 학생들을 위한 정보이용교육은 반드시 필요한 것으로 해석된다. 본 연구에서 도출한 교육 방법과 내용에 대한 외국인 유학생의 요구도를 포함한 분석 내용은 외국인 학생을 위한 차별화된 정보이용교육 설계에 실질적인 도움이 될 것이다.
In this study, the information literacy educational program currently used by Korean universities was applied to foreign ones and its educational effect was analyzed and their degree of satisfaction and demands were understood. As a result, the educational effect was shown, but the average knowledge of academic information used still remained low, but the satisfaction degree of education for information literacy was high, which means that such education is absolutely needed for foreign students. The analyzed results and contents carried out in the experiment will be very helpful for designing a differentiated information literacy educational program for foreign students.