본 연구의 목적은 대학도서관 사서들이 업무과정에서 생기는 다양한 문제들을 ‘사서커뮤니티’를 통하여 질의하고 다른 도서관 사서들로부터 해답을 얻고 있는 현상을 분석하는 것이다. ‘사서커뮤니티’에서 구분하고 있는 업무방식인 수서업무, 정리업무, 참고봉사업무, 전산업무, 상호대차업무 등 각 부문에서 어떤 사항들에 많은 사서들이 관심을 가지거나 해결하려고 하는지를 알아본다. 현장 사서들이 지적하는 과제들은 제도에 의하여 해결되어야 할 것인지 아니면 개별 도서관에서 풀어야 될 것인지도 알아본다.
Information inquiries asked of the ‘Librarian's Community' will reveal the real problems and interests of the university libraries. This paper intends to find out in what areas the university libraries have most problems and interests and how serious they are by analyzing the contents of inquires. To identify the issues, the works in the university libraries including acquisition, cataloging, reference services, library automation and interlibrary loan were analyzed. This research also tries to identify if the issues need to be handled by the legal or solved by individual libraries.