바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

TV 광고자료의 메타데이터 요소설계에 관한 연구

A Study on the Design of Metadata Element for TV Commercials

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.2, pp.125-146
https://doi.org/10.16981/kliss.39.2.200806.125
김정현 (전남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 TV 광고자료의 특성과 관련 메타데이터 요소를 비교 분석하여 TV 광고자료를 위한 메타데이터 요소설계의 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 먼저, TV 방송자료를 위한 메타데이터인 TV-Anytime 메타데이터나 PB 코어 메타데이터 요소를 분석하였으며, 이어서 AdForum 등을 비롯하여 광고자료를 서비스하고 하고 있는 국내외 광고전문사이트 7개를 대상으로 광고의 데이터요소를 비교 분석하여 광고자료 기술을 위한 데이터 기술요소를 추출하였다. 이를 토대로 TV 광고자료를 위한 메타데이터 기본요소를 선정하였으며, 더블린 코어를 기본으로 하여 광고자료 기술을 위해 일부 요소를 추가하고 필요한 요소들을 세분하였다. 즉, 더블린 코어의 15개 기본요소에 <Location>, <Audience>, <Awards>, <Review>를 추가하여 모두 19개의 상위요소를 선정한 후, 다시 27개의 하위요소로 세분하였으며, 각 요소들에 대해 광고의 기술내용을 설명하였다. 더블린 코어의 공식 분류스킴에 의해 표현되지 않는 광고 주제분류, 광고 제작진, 광고유형, 광고 이용등급의 요소는 광고자료 요소의 특성을 반영하여 하위요소와 인코딩 스킴을 다시 설정하였다.

keywords
TV 광고, TV 광고자료, 메타데이터, TV-Anytime, PB 코어, TV Advertising, TV Commercials, Metadata, TV-Anytime, PB Core, TV Advertising, TV Commercials, Metadata, TV-Anytime, PB Core

Abstract

At this point in time, advertisements data providers have no standard way of organizing advertisements, which has been causing confusion in information-sharing and data research. The purpose of this study is to design of metadata element for TV commercials by analyzing the characteristic features of TV commercials. First, it is to analyze characteristics, production process, composing elements of TV commercials through the literature review. Second, it is to analyze the characteristics of metadata elements on TV-Anytime and PB Core. Third, the 7 cases of advertisements data service providers are analyzed to extract the relevant data elements for TV commercial metadata. Forth, a Dublin Core was selected as basic metadata schema for TV commercial. Basic element is set as nineteen elements including <Location>, <Audience>, <Awards>, and <Review>. Sub-element is set as twenty seven elements. Finally, it is hoped that further studies of greater depth and specificity on organization and management of advertisements data may be undertaken.

keywords
TV 광고, TV 광고자료, 메타데이터, TV-Anytime, PB 코어, TV Advertising, TV Commercials, Metadata, TV-Anytime, PB Core, TV Advertising, TV Commercials, Metadata, TV-Anytime, PB Core

참고문헌

1.

배주연, (2006) TV 광고자료를 위한 KORMARC 형식의 적용에 관한 연구,

2.

김정현 ; 배주연, (2005) KDC 광고분야의 분류체계 개선에 관한 연구, 정보관리학회지

3.

최승우, (2004) 방송 영상자료 메타데이터에 관한 연구,

4.

정진규, (2007) 방송영상자료의 FRBR기반 서지구조모형에 관한 연구,

5.

山本秀樹, (2004) メタデ?タをめぐる技術動向, 沖テクニカルレビュ

6.

Cooperation for Public Broadcasting, PB Core : Public Broadcasting Metadata Dictionary Project, Cooperation for Public Broadcasting

7.

韓國圖書館協會 目錄委員會, (2003) 韓國目錄規則, 韓國圖書館協會

8.

UCLA Film and Television Archive, UCLA Film and Television Archive Cataloging Procedure Manual : Voyager, UCLA Film and Television Archive

9.

최영복, (2002) 광고제작 ABC:광고제작 이렇게 이루어진다, 시공사

10.

임성란, (2007) 텔레비전 광고를 활용한 국어과 교수학습방안,

11.

안광호, (2002) 광고원론 : 통합적 마케팅 커뮤니케이션 접근, 법문사

12.

안광호, (2004) 광고관리:이론과 실제가 만나다, 법문사

13.

신중현, (2001) CF 제작론 : 기획에서 온에어까지, 커뮤니케이션북스

14.

The TV-Anytime Form, Metadata Specification S-3: Part A, Metadata Schemas, The TV-Anytime Form

15.

Cooperation for Public Broadcasting, PB Core : Public Broadcasting Metadata Dictionary Project, version 1.1, Cooperation for Public Broadcasting

16.

AdForum, AdForum : Advertising Agencies, TV Commercials, Commercial Ads, Award Winning Ads, AdForum

17.

Welcome to AdvertisementAve.com, AdvertisementAve.com

18.

TV Adverts homepage, TV Adverts homepage

19.

SPIKE:Media Kit homepage,

20.

Very Funny Ads., Turner Broadcasting System

21.

 , 광고정보센터 홈페이지

22.

 , TVCF homepage

23.

통계표준분류, 통계청

24.

코래드광고전략연구소, (1996) 廣告大辭典, 나남출판

한국도서관·정보학회지