본 연구는 미국 연방정부의 학교도서관 지원 법률과 학교도서관 기준이 학교도서관 발전에 어떻게 영향을 미쳤는지 조사하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 미국 학교도서관 관련 기준, 학교도서관 지원 연방 법률과 학교도서관 통계를 조사분석하였다. 조사 결과 미국의 학교도서관 지원 연방 법률이 학교도서관 발전에 중대한 영향을 미쳤으며, 연방 법률이 효과적으로 수행되기 위해 법률 목적에 부합하는 학교도서관 기준이 만들어져 학교도서관 발전을 유도한 것으로 나타났다. 또한 학교도서관 지원 연방 법률은 일회로 끝나는 것이 아니라 반복적으로 제정되어 지속적으로 학교도서관에 예산을 지원을 하고 있었다. 미국 사례를 통해 본다면 우리나라의 학교도서관 역시 국가적 차원에서 일회성이 아닌 지속적이며 반복적인 지원이 있어야 학교도서관이 제 역할을 수행할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate how federal legislations for school libraries and school library standards have affected the development of school libraries in the U. S. The U. S. school library statistics, school library standards, and federal legislation were analyzed. The results show that school libraries have been developed by continuous supporting from federal legislation, rather than that of states' governments or school districts. The school library standards also are considered important factors for school libraries' improvement. As understanding the history of the U. S. school libraries' development, Korean school libraries are needed persistent supports from Korean government.
곽철완, (2007) 학교도서관 활성화 사업 실태조사 및 성과 연구, 교육인적자원부
곽철완 ; 장윤금, (2006) 학교도서관 활성화 종합 방안 효과에 대한 분석 : 2003-05년도 사업 결과를 중심으로, 한국도서관정보학회지
최재황, (2006) 학교도서관 현황 조사 분석 및 성과측정에 관한 연구, 교육인적자원부
ALA, (1998) Information Power : Building Partnerships for Learning Chicago : ALA, 1998,
Gaver,Mary V., (1963) Effectiveness of Centralized Library Service in Elementary School, Rutgers University Press
Hopkins, D.M., (2008) The Federal Roles in Support of School Library Media Centers. Chicago: American Library Association, 1991. 재인용 p.6. Michie, J. S. and B. A. Holton. Fifty Years of Supporting Children's Learning : A History of Public School Libraries and Federal Legislation From 1953 to 2000. U. S. Department of Education. National Center for Education Statistics. Washington, DC: U. S. Government Printing Office. <http://nces.ed.gov/pubs2005/2005311.pdf> [cited 2008. 1. 30],
Jones, M. L, (2008) Survey of School Media Standards. Washington, DC : U. S. Government Printing Office, 1977. 재인용 p. 5. Michie, J. S. and Holton, B. A. Fifty Years of Supporting Children's Learning: A History of Public School Libraries and Federal Legislation From 1953 to 2000. U. S. Department of Education. National Center for Education Statistics. Washington, DC : U. S. Government Printing Office, 2005. <http://nces.ed.gov/pubs2005/2005311.pdf> [cited 2008. 1. 30],
Michie, J. S, (2008) Fifty Years of Supporting Children's Learning: A History of Public School Libraries and Federal Legislation From 1953 to 2000. U. S. Depart- ment of Education. National Center for Education Statistics. Washington, DC : U. S. Government Printing Office, 2005. <http://nces.ed.gov/pubs2005/2005311.pdf> [cited 2008. 1. 30],
Michie, J. S, (2008) America's Public School Libraries: 1953-2000. U. S. Department of Education. National Center for Education Statistics, U.S. Govern- ment Printing Office
Michie, Joan S, (2005) Evaluation of the Improving Literacy Through School Libraries Program, U. S. Department of Education
Miller, Jamie, (2003) Jinchang Want and Lisa Whitacre. Show-Me Connection: How School Library Media Center Services Impact Student Achievement, 2002-2003, Missouri State Library
Morris, Betty J, (2004) Administering the School Library Media Center, Libraries Unlimited
Sutherland, L, (1970) School Library Legislation at the Federal Level, Library Trends
(2007) U.S. Department of Education. Guide to U. S. Department of Education Programs. 2007. http://www.ed.gov/programs/gtep/gtep.pdf> [cited 2007. 10. 11],
Wikepedia, National Defense Education Act. 2008,