바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

여고생들의 반복독서 경험에 관한 연구 - 전주여고 1학년 학생들을 중심으로 -

Repeated Reading Experience of Senior High School Girl: Centered on Jeonju Girls’ High School Freshmen

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.2, pp.313-332
https://doi.org/10.16981/kliss.39.2.200806.313
이승채 (전북대학교)

초록

본 연구의 목적은 도서선택, 독서지도, 장서구성 등에 도움을 주기 위하여 여고생 독자들이 반복하여 독서하는 책들을 조사하여 분석하는 것이다. 여고생들에게 설문지를 배포하여 그들의 반복독서 경험에 관하여 조사하고 분석한 결과 밝힌 사실들을 다음과 같이 요약할 수 있다. 1. 거의 모든 여고생들이 반복독서 경험을 가지고 있다. 2. 도서를 반복하여 읽을 경우 대부분의 여고생들은 2~5회 사이에서 도서를 반복해 읽는 것으로 나타났다. 3. 대부분(70.2%)의 여고생들이 가장 기억에 남는 도서를 반복하여 읽었다고 응답하였다. 4. 가장 많은 응답자들이 다독한 도서는 <어린왕자>, <그리스 로마신화>, <가시고기>, <나의 라임오렌지나무>, <아낌없이 주는 나무>, <해리포터> 등의 순으로 나타났다. 5. 종합적 반복 횟수를 이용하여 중요도를 계산한 결과 가장 중요도가 높은 도서는 <어린왕자>, <그리스로마 신화>, <해리포터>, <아낌없이 주는 나무>, <나의 라임오렌지 나무>, <가시고기>등의 순으로 나타났다.

keywords
Repeated Reading, Prefered Book, Repeatedly-Read Books, 반복독서, 다독도서, 선호도서, Repeated Reading, Prefered Book, Repeatedly-Read Books

Abstract

The goal of this study is to examine what sort of books girl's high school students read repeatedly, what are the different preferences between high school and university students, how much the repeatedly-read books are related to the most memorable books and how the repeatedly-read books are connected to reading habits. A questionnaire was provided to Jeonju GirlsHigh School Freshmen and their repeated reading experiences were searched. The results of the statistical analysis are summarized: 1) Most girlshigh school students have experienced repeated reading more than twice. 2) The number of girls' high school students who have experienced repeated reading twice is the highest and next, those who have read repeatedly 3 times. Also, the number of times of repeated reading tends to be similar between woman high school and College students. 3)The books which many students read repeatedly more than twice are : a) Little Prince b) The Myth of Greece and Rome c) Chinese nine spine stickle back d) Meu Pe de Larania Lima e) Giving Tree f) Harry Potter. 4) About half of the students have read the most memorable books many times. 5) The importance of books was evaluated on the basis of the number of repeated readers and the number of readings. The order of the important books is Little Prince, The Myth of Greece and Rome, Harry Potter, Giving Tree, Meu Pe de Larania Lima, Chinese Nine Spine Stickle Back.

keywords
Repeated Reading, Prefered Book, Repeatedly-Read Books, 반복독서, 다독도서, 선호도서, Repeated Reading, Prefered Book, Repeatedly-Read Books

참고문헌

1.

이승채, (2007) 대학생들의 반복독서 경험에 관한 연구, 한국문헌정보학회지

2.

Justice, L. M, J., (2005) Learning new words from storybooks: An efficacy study with at-risk Kindergartners, Language Speech and Hearing Services in Schools

3.

Samuels, S. J., (1997) The Method of Repeated Reading, The Reading Teacher

4.

Staubitz, J. E., (2005) Repeated Reading for Students with Emotional or Behavioral Disorders: Peer-and Trainer-Mediated Instruction, Behavioral Disorders

5.

Strong, A.C., (2004) The Impact of a Structured Reading on the Performance of Junior High Students with Emotional and Behavioral Disorders, School Psychology Review

6.

Therrien W. J., (2004) Fluency and Comprehension Gains as a Result of Repeated Reading : A meta-Analysis, Remedial and Special Education

한국도서관·정보학회지