바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Cooperative Network Systems Among the Children’s Librarians

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.3, pp.405-427
https://doi.org/10.16981/kliss.39.3.200809.405


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Today, the importance of library services for children is well acknowledged by many. The children’s rooms of the public library in addition to the children’s library must be the place where the community’s young ones grow up and learn to give back to their society. Also, the libraries are a life-long source of education. However, not all of the public libraries in our country have librarians specialized in children and young adults. The lack of specialized librarians prevents the public libraries from keeping up with the rapid change of society, which in turn prevents the libraries from meeting children’s needs for information, culture, and recreation. The purpose of this research has two goals in mind. The first objective is to find out how to effectively build cooperative networks that will help the children’s librarians of both public and children’s libraries to better serve the children. The second objective is to solve any problems the librarians may encounter while serving the children by studying the formal and informal contents of the cooperative networks, and identifying which areas are in need of these cooperative networks.

keywords
Children’s Librarians, Cooperative Network Systems, Public Library, Children's Library, 어린이사서, 상호협력체계, 공공도서관, 어린이도서관, Children’s Librarians, Cooperative Network Systems, Public Library, Children's Library

Reference

1.

권은경, (2002) 학교도서관의 독서교육 제고를 위한 공공도서관의 지원방안, 사회과학연구

2.

김미령, (2003) 아동사서를 위한 계속교육에 관한 연구,

3.

김병주, (1993) 공공도서관 아동봉사 사서의 직무에 관한 연구, 상명대학교논문집

4.

김수진, (2004) 아동사서의 커뮤니케이션 특성과 전문성이 어린이들의 도서관 이용에 미치는 영향에 관한 연구, 成均館大學校 敎育大學院

5.

김혜원, (2005) “이제 그 작은 싹이 보인다-공공도서관어린이실 사서 세미나를 마치고.” 2005. 어린이도서연구회 홈페이지 <http://www.childbook.org/data/lib01.html>,

6.

김효정, (1989) 한국 어린이도서관의 모형, 중대논문집(인문과학편)

7.

김효정, (1966) 어린이도서관의 문제점, 도협월보

8.

박경자, (2005) 부산지역 공공도서관 어린이실 운영 현황, 미래의 꿈, 어린이와 도서관 : 국립중앙도서관열린정책세미나자료집

9.

박옥화, (1997) 공공도서관의 어린이봉사 활성화를 위한 방안, 사회과학논총

10.

박준식, (1974) 어린이사서의 자질과 직무에 대한 고찰, 계명대 도서관보

11.

사공철 , (1996) 문헌정보학용어사전, 한국도서관협회

12.

손경숙, (1986) 공공도서관과 학교도서관간 자료이용상의 협력방안에 관한 연구,

13.

엄영애, (2003) 문헌정보학과의 코어 교과목 연구, 한국도서관정보학회지

14.

윤희윤, (2007) 도서관 어린이서비스 강화를 위한 직무분석 연구, 국립어린이청소년도서관

15.

이선화, (2005) 국립어린이청소년도서관(가칭) 설립 및 비전, 미래의 꿈, 어린이와 도서관 : 국립중앙도서관 열린정책세미나 자료집

16.

이숙현, (2007) 아동사서의 전문성 강화를 위한 교육프로그램 개발 및 운영에 관한 연구, 연세대학교 교육대학원

17.

이연옥, (2005) 어린이사서의 역할과 전문성 개발 방안에 대한 연구, 한국도서관정보학회지

18.

이용남, (2001) 제39회 전국도서관대회 공개토론회 자료, 한국도서관협회

19.

정덕례, (1999) 아동사서의 전문성에 관한 소고, 서울시도서관연구회지

20.

조미아, (1992) 국민학생의 공공도서관 아동열람실 이용에 관한 연구,

21.

한국도서관협회, (1994) 도서관정보관리편람, 한국도서관협회

22.

한국도서관협회, (2006) 한국도서관연감, 한국도서관협회

23.

한상수, (2004) 우리나라 어린이도서관 운동의 전망과 과제 in : 어린이도서관길잡이-어린이도서관 설립에서 운영까지, 어린이도서관연구소

24.

한윤옥 , (2003) 학교도서관-공공도서관 연계 강화를 위한 실증적 사례 분석 연구, 교육인적자원부

25.

한윤옥, (2000) 지식정보시대의 학교도서관 활성화 정책 개발, 한국교육학술정보원

26.

한윤옥, (1986) 공공도서관 어린이 열람실 담당사서의 자질에 관한 연구, 도서관

27.

ALA, (1963) Standards for Children's Services in Public Libraries, p.17,

28.

(2002) IFLA, Section of Libraries for Children and Young Adults, Guidelines for Children's Libraries Services. 2002. <http://www.ifla.org/VII/s10/index.htm>,

29.

Shannon, Donna M, (1991) Cooperation between school and public libraries : a Study of on North Carolina county, North Carolina Libraries

30.

Sulivan, Edward T, (2001) Connect with success : a few tips for public library-school cooperation, Journal fo Youth Services in Libraries

31.

Tregone, Susan, (1993) Cooperation between School Library Media Specialists and Public Librarians, Georgi State University

Journal of Korean Library and Information Science Society