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협력형 온라인 지식정보서비스 운영방안에 관한 연구 - <사서에게 물어보세요> 서비스 활성화 방안을 중심으로 -

A Study of Collaborative Online Knowledge-Information Service Management: A Plan for Improving the <Ask Librarian> Service

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.1, pp.133-155
https://doi.org/10.16981/kliss.40.1.200903.133
정광훈 (중앙대학교 기록관리학대학원)
김유승 (중앙대학교)
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초록

21세기 지식정보사회로의 발전과 변화에 대처하여 세계 각국의 도서관들은 다양한 전자적 매체를 이용한 협력형 온라인 지식정보 서비스 개발에 큰 힘을 쏟고 있다. 본 연구는 국내외 온라인 지식정보서비스를 대상으로 한 사례연구와 질의응답 실험을 통해 국립중앙도서관이 주도적으로 시범 운영하고 있는 <사서에게 물어보세요> 서비스의 활성화 및 고도화를 위한 방안을 모색하는 데 목적을 둔다. 이를 위해 본 연구는 온라인 지식정보 서비스의 정의와 유형을 살피고, 국내외 사례를 분석하는 한편, 실질적 연구로서 KDC 대분류를 기준으로 한 30개의 즉답형 질문을 생성하여, 응답시간 및 방법을 비롯한 실제 서비스에 대한 종합적 실태조사를 실시한다. 결론으로 <사서에게 물어보세요> 서비스 발전을 위한 현재적 그리고 미래적 과제를 제시한다.

keywords
도서관, 온라인지식정보서비스, 디지털 참고서비스, <사서에게 물어보세요>, Library, Online Knowledge-Information service, Digital reference service, <Ask Librarian>

Abstract

To deal with a new environment of information technologies in the 21 Century, many libraries around the world have made great efforts to develop online knowledge-information services. In Korea, the National Library initiated an online knowledge-information services, <Ask Librarian> in 2008. Through case studies and practical tests of online knowledge-information services, this article discusses plans for developing <Ask Librarian>. The article explores definitions and types of online knowledge-information services, and analyzes online knowledge-information services in Denmark, Sweden, Finland, and Korea. Futhermore, practical reviews on the four services are conducted through ‘question-answer' tests. As a result, the article discusses present and future tasks for improving <Ask Librarian>.

keywords
도서관, 온라인지식정보서비스, 디지털 참고서비스, <사서에게 물어보세요>, Library, Online Knowledge-Information service, Digital reference service, <Ask Librarian>

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